Nu Roland!
Efter en lång och krånglig resa har jag hittat Anders Gustavs föräldrar, VAR han var född är fortfarande en gåta. Men jag hittade dem i Lerdala
Föräldrarna var soldaten (och änklingen) Pehr Pettersson Apell i Lilla Kulhult, född i Lerdala 10/10 1799, hustru Greta Christina Johansdotter, född i Hassle (Thorstorp) 18/6 1802.
Peter Apell och Greta Stina vigdes i Lerdala 1830 (Berg vigselbok B:1)
Familjen flyttade till Händene 1833 (Händene A1:5 s 85) och där hände något, en anteckning som jag inte kan läsa men i Lerdala A1:10 s 51 hittar jag familjen igen, då utökad med sonen Anders Gustav, född 5/1 1836 enl uppgift i Hassled.
I Lerdala A:11 s 84 finns familjen, samt i Lerdala A1:12 s 53, där det framgår att Greta Stina dör 30/1 1849. Tyvärr är det väldigt dålig kvalitet på bilderna i Genline så det är svårläst, men jag tror att hon hittades liggande död på marken.
1849 flyttar så Anders Gustav till Stockholm.
Jag har följt honom genom hans flyttningar som målargesäll i Stockholm, Nyköping, Norrtälje, Eskilstuna...
från början heter han Pettersson Apell, därefter försvinner namnet Apell och han heter Pettersson så långt jag kan följa honom. Hela tiden med födelsedata 5/1 1836 i Hassle (så jag är säker på att det är rätt gosse jag följt).
Det sista jag hittade var att han var utflyttad från Eskilstuna till Skövde 1865, men det finns inga inflyttningslängder tillgängliga för Skövde 1865 (jag har kolla biblioteket, Genline, SVAR och Arkiv Digital, de böckerna är helt enkelt inte utlagda någonstans än.
Men det är i samband med denna flyttningen han tar sig namnet Hassel när han kommer till Berg och gifter sig med Ida Carolina.
Det stämmer lite bättre att han kom från den trakten, de har ju även bott på Lilla Kulhult samtidigt, så det förklarar ju att de träffats tidigare.
Det var en lång men rolig resa, med många frågetecken
Frågan är ju fortfarande var han egentligen föddes, kanske var modern en sväng i Hassle och födde honom utan att han blev införd i födelseboken, det får vi nog inte veta.
Håll till godo
Mvh
Christina