Tack så jätte mycket Barbro Peterson och Barbro Larsson för alla de uppgifterna!!!
Barbro Peterson:
Jag tackar för uppgifterna om Magnus Lunds föräldrar!
Jag har hittat många barn till Lars Andersson Lund och Kestin Jonsdotter
Barn (Alla födda i Korparp):
Andreas f.25 Nov 1719(Korparp Öst)
Lars f.17 Sep 1721
Johannes f.9 Mar 1723
Jonas f.11 Jul 1724
Brita f.3 May 1727
Ingeborg f.3 May 1727
Magnus .15 Jan 1729
Brita f.18 Aug 1731
Kristina f.6 Nov 1734
Syskonen Andreas(Anders),Magnus och Brita dyker iallafall upp i hfl. i Borås.
Jag tappade tråden på Lars Andersson Lund m. fam. i Ölmstad ca.1758 så det verkar som att alla flyttade därifrån.
Intressant at få veta lite mer om Johan Romberg!
Jag vet inte riktigt vad erhöll burskap menas,ansökte man om burskap enbart en gång eller varje gång man tex. flyttade någonstans?
Jag finner ej vigseln mellan Johan Romberg och Brita Stina Glåp i Borås(endast dottern Annikas födelse)så de måste ha gift sig innan de kom dit.
Barbro Larsson:
Jag tackar även för tydningen av Magnus Lund och Catharina Lunds vigsel under Läshjälp!
Roligt att få veta alla barnen till Magnus Larsson Lund!
Jag hittar ej Magnus Lunds vigsel med Annika Romberg i Borås ej heller deras dotter Brita Christina Stina födelse 1759 så jag antar att det skedde på annan ort.
Annika Rombergs moder, Brita Stina Glåp,dog ju redan i juni 1742,då Annika var ca.4 år gammal och när jag kollar i husförhören finner jag ej att hon växer upp hos sin fader, frågan är VAR hon växte upp?
Magnus Lund fanns redan 1748 hos Johan Romberg och ca. 1750 beger sig de båda till Karlskrona, text finns i hfl. som jag ej kan tyda angående detta:
GID:584.9.5300
Magnus Lund(och Johan Romberg) är tillbaka i hfl. 1752-1754 men inte förrän i hfl. 1755-> dyker Annika Romberg upp där och då är hon redan gift med Magnus Lund och de har dottern Brita Stina(f.1759).
Vem var Erik Glåp,fader till Brita Stina Eriksdotter Glåp?
Brita Stina står som 31 år gammal när hon dör 9(?)Jun 1742.
GID:584.23.53000
Ja,detta är så himla roligt och intressant att jag har svårt att slita mig ifrån kyrkböckerna!
Mvh,
Anne-Lee Wilson.