Hej Mathias,
Här kommer, sent omsider, svaren på dina frågor:
Anders Olofsson var född 1743-09-09 i Bäck, Hemsjö.
Han var äldst i en syskoskara på fyra, där de övriga var:
Karin, f. 1750-10-19
Olof, f. 1751-12-01
Britta, f. 1755-08-07
Föräldrarna var:
Olof Larsson, f. 1725-11-14
Kirstin Andersdotter. f. 1717-01-07
Olof Larssons far var Lars Olofsson i Bäck. Modern
omnämns ej.
Kirstin Andersdotters föräldrar:
Anders Andersson, f. 1681 d. 1736
Anna f. 1696
Anders Olofsson och Anna Andersdotter vigdes 1776-01-01 i Bäck. Anna var då änka. Så sent som 1775-02-09 födde hon en dotter på Åsen. Denna dotter nämns ej i vigselboken.
Det är här som problemen börjar. Husförhörslängder saknas för Hemsjö mellan åren 1748-1824. Därför vet jag ej så mycket mer om Anna. Jag TROR, men OBS! att detta bara är antaganden, att Anna kan vara identisk med den tidigare nämnda Britta Andersdotters syster.
Det finns flera orsaker till att jag tror detta:
Hennes ålder stämmer väl överens med makens.
Anna döpte sin dotter i första giftet till Kerstin. I den stora syskonskaran från Edshult fanns en Kerstin som dog som liten.
Dottern i andra giftet, Elin, flyttade som vuxen till Edshult och gifte sig där.
Som sagt, det går ej att belägga detta antagande.
Den Anders Andersson som gifte sig med Britta Andersdotter har jag ej lyckats spåra. De gifte sig 1776-02-04. I vb står han som dräng på Sörbogården, men jag hittar honom inte i fb.
Slutligen gästgivaren i ingared hette Anders Elfversson, d. 1754-12-21. Jag har kopior av hans bouppteckning, både originalet och en renskrift om du är intresserad. Hör av dig i så fall.
Hoppas att du med detta har fått svar på åtmonstone några av dina frågor!!
Med Vänlig Hälsning
Maria Svärd