Hej igen!
Jag har nu suttit och glott i trenne dygn i Kinneveds födelse, vigsel, död och flyttlängder och har lyckats fylla i en hel del luckor själv om de jag frågat om tidigare ovan. Hurra för att mor tagit intresse och investerat i ADs CD! Jag skulle nu vilja ställa ett par frågor om mina fynd och undrar väl kanske mest om det jag hittat stämmer med det andra hittat. En uppställning följer nedan.
Den person som jag huvudsakligen undrar över heter Catharina Abrahamsdotter (nr 15, nedan). Hon var gift (fast står inte omnämnd i vigsel eller lysningsboken) med Jonas Persson, rusthållare i Ledsgården, Slutarp f. 1754, d. 1823. De hade en son Pehr 20 Mars 1785 och en dotter 1786 (nedan). Enligt dödsnotisen var Catharina 71 år, 10 månader och 20 dagar gammal vid sin död och även om det lätt blir fel ålder när prästen slarvar så låter ju detta ovanligt exakt. Hon skulle då varit född runt den 11 December 1762. Men sedan tar det slut. Hennes dödsnotis omtalar inga föräldrar. Hennes giftermål står inte att återfinna i Kinneveds eller Vårkumlas vigsel och lysningsböcker för denna tidsperiod. Hon står inte med i födelseboken heller så vi måste ju nu anta att hon inkommit utifrån och sedan slagit sig ned i Kinneved. Men också inflyttningslängderna tiger om hennes härkomst. Förvisso återfinnes, mellan 1762 och 1785 en Catharina Abrahamsdotter som inkommit med sina föräldrar och syskon i Mars 1776, men om det stämmer som står skrivet skulle dessa syskon, d.v.s. Anders, Maria och Catharina vara respektive 9, 6 och 3 år gamla. Även om prästen slarvat och skrivit åldrarna i fel ordning skulle denna Catharina vara född 1767 och då vara mellan 5 och 10 år yngre än 'min' Catharina. Jonas verkar dessutom ha stannat hemma och inte flyttat. Vad skall man nu göra åt detta - vet någon varifrån hon kommit, föräldrar, någonting alls?
Så följer då här det jag hittat så här långt. Rättelser och tillägg eftersökes nu tacksammast! Vi börjar väl med Magdalena, som varit ytterligare problematisk.
1. illegitim Magdalena Magnidotter, f. 15 Augusti 1838 i Storegården, Hudene.
----- Gen 1. -----
2. ? (kanske hennes kusin Anders Magnus Isacsson, f. 1812, eller hennes farbrors hustrus systerson Lars Magnus Andersson? Hur som helst så var Anders Magnus syster Cajsa närvarande vid Magdalenas dop)
3. Gretha Pehrsdotter, f. 28 November 1815 i Storegården, Hudene, d. i Göteborg.
----- Gen 2. -----
6. Pehr Andersson, f. 7 Augusti 1777 i Storegården, Hudene, d. 8 Mars 1845 i Storegården, Hudene av ålderdomsbräcklighet, gift med nästa ana
7. Maria Jonsdotter, f. 26 December 1786 i Ledsgården, Slutarp.
----- Gen 3. -----
12. Anders Jonsson, född 11 April 1733 i Storegården, Hudene, d. 30 November 1801 därstädes, g. 28 December 1773 i Kinneved med nästa ana
13. Catharina Simonsdotter, f. ca. 1745 i Grolanda socken, begravd 16 Januari 1791 i Kinneved.
14. Jonas Persson, född 7 Maj 1754 i Ledsgården, Slutarp, Rusthållare i Ledsgården Slutarp, d. 6 April 1823 därstädes, gift
?? med
15. Catharina Abrahamsdotter, f. ca. 11 Dec 1762, d. 23 November 1834 i Ledsgården, Slutarp. Om denna, se ovan.
----- Gen 4. -----
24. Jon Jonsson Ahlgren, f. ca. 1698, d. 5 Februari 1769 i Storegården, Hudene, gift med nästa ana
25. Ingierd Jönsdotter, f. ca. 1700, dog 4 Mars 1761 i Storegården, Hudene.
26. Simon Pärsson
27. Ingrid Andersdotter
28. Pär Jonsson, f. ca. 1691, d. 25 Maj 1778 i Ledsgården Slutarp, bonde i Ledsgården, gift med nästa ana
29. Chierstin Andersdotter, f. ca. 1711, d. 22 Augusti 1786 i Ledsgården, Slutarp.
----- Gen 5. -----
48. Jon Larsson
49. Ingierd Simonsdotter
50. Jöns Andersson
51. Brigitta Jonsdotter
56. Jonas Andersson
57. Margareta Andersdotter
58. Anders Pehrsson
59. Britta Jonsdotter