Trevligt Roger, jag härstammar också från dessa två Måns. Nästa led för min del är Måns Månssons dotter Ingrid Månsdotter 1733-1809. Rörsmedsgården finns kvar men blev utflyttad i sin helhet vid Laga skiftet. Om jag inte helt minns fel ägs gården numera under någon av de stora gårdarna på Kinnekulle ev, Trolmen. Trots att jag har varit på Kinnekulle ett flertal gånger, så har jag ännu inte besökt platsen för dess nuvarande läge, men jag har hittat gården på kartan. Den ursprungliga platsen tror jag mig ungefärligt har klurat ut. Den har jag åkt förbi några gånger, men tyvärr inte haft möjlighet att stanna till ännu.
Du nämner att Måns Andersson avled 1706-07, har du hittat något bevis om det? Jag har nämligen inte hittat honom som död ännu. En uppgift om att han dog 1707-08 fick jag av den store numera avlidne Kinnekulleforskaren Uno Lundberg, men jag har inte hittat något som bekräftat det. Han eller hans fru härstammade också från Måns Andersson och Rörsmedssläkten (eller Rusma-släkten som han kallade den i ett gammalt häfte om släkten som han och en till gav ut, när vet jag inte). Det vore roligt om vi kunde jämföra de uppgifter vi har om släkten med varandra.
MVH
Gerd Johansson i Tråvad