Änklingen Jonas Olofsson från Torp gifter sig med Kerstin Hansdotter från Björnarp 1745 13/10 (Månstad C/1, p 94). De får barnen Anna, döpt 1747 6/9 (se föregående, p 102) och Jöns, född 1751 14/3 (se föregående, p 115), och finns belagda i Torp fram till 1754, då Jonas Olofsson har angivits som avliden. Hans änka har upptagits i mantalslängden till och med året därpå, innan hon, utan angivelse, försvinner.
Om sonen Jöns, som jag härstammar ifrån, har jag noterat att han bor kvar på platsen till och med åtminstone första delen av 1780, då han 2/7 samma år gifter sig med Maria Arvidsdotter från Slätten i Tranemo (se föregående, p 224). Han flyttar sedan dit, och bor där tills han avlider 1827 4/11 (Tranemo C/8, p 184).
Vet någon något närmare om denna familj? Jag är särskilt intresserad av Jonas Olofssons tidigare äktenskap - han har upptagits i mantalslängden 1744, men inte 1732, och finns mig veterligen inte bland de vigda i kyrkboken - samt hans andra hustrus ursprung och öde. Jag har inte funnit henne i Björnarp i 1744 års mantalslängd, och finner henne inte heller som avliden i socknen.
All hjälp tas emot med tacksamhet!