Hej,
Jag ställde ursprungligen den här frågan till Ransbergs hembygdsförening, men deras email (ransbergs.hbf@tibronet.se) verkar inte vara aktuell längre. Så jag testar om någon som är hemmastadd i Ransbergs historia läser det här i stället.
I husförteckningen i boken Om Ransberg finns som nr 3 på kartblad 22 (del 2, sid 301) en stuga som kallas Charliemos. Den ska enligt de uppgifterna ha byggts av Johan Charliemo, när han slutade som husar 1825. Den ska ha rivits ca 1890
Johan Charliemo (1788-1851) är min farmors morfars far och naturligtvis skulle jag vilja veta om det finns någon mer information om den här stugan (och om honom själv förstås). I alla kyrkböcker står han och hans familj som inhyses under Kulebäck efter att han slutar som husar, men jag kan inte få den här stugan att ligga på Kulebäcks ägor, den ligger i stort sett rakt öster om Lilla Kråkhult. Kan någon här räta ut några frågetecken för mig, så vore jag oerhört tacksam.
Plus naturligtvis om någon kan ge mig kontaktuppgift till Ransbergs hembygdsförening.
Vänliga hälsningar
Jan