David,
Namnet Karl Johan Karlsson i dess olika varianter är ju inte så lätt att söka på, det är väldigt vanligt. Födelseböcker och utflyttningsböcker för Skara ligger heller inte ännu på Genline (internet), så jag har svårt att hjälpa dig där.
Om du bor i USA har du alltid möjligheten att titta i födelseböckerna för Skara vid ett Family History Center, kom bara ihåg att det finns både en stadsförsamling och en landsförsamling som heter Skara. Stadsförsamlingen är själva innerstaden.
Födelseboken är givetvis enda riktigt säkra vägen till kunskap om hans familj i Sverige. Ett sök i folkräkningen 1890 ger visserligen en tänkbar mycket barnrik familj, men du må då ta denne Karl Johan som utgångspunkt och följa honom i kyrkoböckerna för att se om han utvandrar till Amerika strax efter:
Johansson, Karl 1841 Far
Andersd:r, Inga Maria 1846 Mor
(Barn), Karl Johan 1869 Barn
(Barn), Selma Josefina 1871 Barn
(Barn), Sofia Vilhelmina 1873 Barn
(Barn), Ida Matilda 1876 Barn
(Barn), Johan Konrad 1877 Barn
(Barn), Johan Algot 1879 Barn
(Barn), Johan August Vilhelm 1882 Barn
(Barn), Johan Oskar 1883 Barn
(Barn), Beda Serafia 1885 Barn
(Barn), Hulda Maria Teresia 1887 Barn
(Barn), Ellen Margaretha 1890 Barn
Denne Karl Johans uppgifter 1890:
f. 1869 i Skara (Skaraborgs län, Västergötland)
Ogift man, barn i familjen
Bostad Ågården Härlunda (Skaraborgs län, Västergötland)
Födelseort i källan: Skara
Men som sagt detta är bara en möjlighet, och absolut inte bekräftade fakta!
Du kan ju också efterlysa hans utvandring under rubriken CD Emigranten här på forumet. På Ellis Island innehåller dessa tidiga manifest minimalt med upplysningar, inga adresser varken var man kommer ifrån eller är på väg.
En möjlig person är kanske denne?
Denne Karl J. Karlsson uppger Englewood IL som destination. Varför jag valde att söka på 1893 var för att jag gissar att jag funnit den rätte John K. Carlson i census 1920, Chicago IL (ED 1622, s. 2B): Han är 50 år, snickare, och gift med Ida 47. Hans invandringsdatum anges till 1893 för honom, 1896 (?) för henne. Barnen Ellen, Eberhard (?), Ruth, Edith, Carl, Leonard och Arline.
Men det vet du säkert om det är den rätta familjen ...