Jag har kommit i kontakt med släkten Maskoll/Hesselgren för flera år sedan när jag forskade åt en amerikansk släkting. Hon härstammade från kyrkoherde Brynolphus Andreæ Matskol i Edsleskog, Dalsland. I den diskussion som förts här svävas det kring släktens verkliga ursprung.
Jag använde mig av boken som Kenneth omnämner, vars fullständiga namn är Släkten Silfverstolpe och dess ursprung Hesselgren från Dalsland och författarens namn är Fr. Falkenberg (1946). Där utreds mycket noggrant släktens ursprung. Nu har jag inte boken till hands, men i Karlstads stifts herdaminne av Anders Edestam refereras den sålunda (del 5 sid. 59):
Enligt F. Fryxell var Brynolphus Matskol 'av skotsk adel, flyttade in i Sverige för religionens skull och bodde på Dal, född 1592'. Andra källor uppger, att det var fadern som invandrade och slog sig ned på Dal. Myten om den skotska och adliga härkomsten saknar varje grund. Traditionen därom är sen och dyker upp först iefter mitten av 1700-talet. Namnets främmande klang kan ha fört Skottland in i bilden. Släkten Matskol är i verkligheten en gammal västgötsk bondesläkt från Tengene socken, och namnet bars redan av Brynolphus Matskols farfar Anders, ryttare 1552 och bonde. Namnets härkomst ligger öppet blott för gissningar. Ett naturligt antagande är, att det kommer från ett dialektalt uttal av ett ortnamn, Matskullen, förvanskat till Matskullen. Eett berg med det senare namnet finns i Tengene socken.
Så långt Edestams referat av Falkenberg. När vi rör oss så här långt tillbaka som 1500-talets senare del så gäller det ju att söka så fast grund för våra antaganden som möjligt. Om det finns någon som ämnar sig kunna bevisa det skotska ursprunget eller på annat sätt ifrågasätta Falkenbergs synpunkter så är ni välkomna att göra det här. Men då behövs det verkliga bevis!