Hej Cristoffer. För att bli så säker som möjligt bör du följa din Anna Sofia bakåt i tiden, från de uppgifter du har, så länge du kan, flyttningar, ev. barn, giftermål. Så småningom kan du närma dig födelsen, om du har tur. Så här mycket kan jag säga: det finns ingen med namnet Portström i Husby, jag har noterat udda namn i mina databaser, så jag borde ha sett det. Hon har säkert tagit sig det namnet som vuxen.
Den enda Anna Sofia, f 1852 i Husby, som inte dog som barn (det finns en f 5/12 1852 i Nordviken, men hon dog 1857, så hon är utesluten) var Gustaf Samuelsson Hedbergs, f 14/10 1825 och hans hustru Anna Lisa Ersdotters, f 1826 2/9 i Långsbyn, Husby. Du hittar födelsen i C:15 och i husförhörslängden AI:16b, s 243, Nordviken, gårdsnamn Holst. Familjen flyttade till Stockholm i juni 1861. Det ser du också i utflyttningslängden B:1 1861, nr 32. Tyvärr står det inte till vilken Stockholmsförsamling de begav sig. Det är en av anledningarna till att du måste följa henne bakåt, så du är helt säker.
Lycka till och hör av dig om du hittar henne!
Hälsningar
Leif O