Precis det du nu kommit fram till har jag också kommit fram till idag. Att Nils arbetade som dräng på Rättaregården eller Östads Rättaregård kan man läsa i husförslängden i Östad: SE/GLA/13681 Östad AI:4 (1830-1832) Bild 16 / sid 21. Hustrun hittar man som du nämner i samma bok. Tvillingarna och de övriga barn som sedan kommer hittar man utan problem, även Mathas föräldrar kan jag spåra bakåt tex här: SE/GLA/13681 Östad AI:2 (1818-1830) Bild 9 / sid 5. Jag använder också AD-Online. Men det är helt hopplöst att hitta var Nils är född eller något överhuvudtaget om hans historia. Jag har försökt att hitta honom i inflyttade, någon gång måste han ju flyttat till Rättaregården men kan inte finna honom där heller. Jag är väl blind kanske men det är grymt irriterande, han måste ju finnas någonstans. I Svenska Ortsnamn 1999 finns det ett Ungern i Kalmar län, Döderhults socken (tror verkligen inte han kommer därifrån) men jag har ändå kollat utan resultat. Att han skulle vara född i Ungern är inget jag längre tror är riktigt, det är från en annan forskare som förmodligen läst fel någonstans, men hur sjutton går jag vidare för att finna honom?
Jag vill verkligen tacka er alla som engagerat er i detta mitt stora problem, jag har letat hela dagen utan at finna ett spår från honom, jag har lite svårt att släppa tråden innan den gett något resultat, är ganska enveten, men denna gången måste jag nog för nu är jag verkligen trött.
Hälsningar Monika.