Hej!
Jag undrar på vilket sätt Elin Bryntesdotter Hasselbom mor härstammar från Lechandersläkten? Jag har samlat på mig en hel del uppgifter om Lechandersläkten från olika håll. (En hel del saknas nog fortfarande). De kopplingar mellan Lechander och Hasselbom jag har i mitt material är följande:
Ingrid Lechander, dotter till släktens stamfader kyrkoherden Jonas Laurentii från Lekåsa, hade en dotter med Gunnar Nicolai, som hette Annika. Annika Gunnarsdotter var gift med Sven Hasselbom, kyrkoherde i Gökhem. Enda kända barnet av mig är Algot Hasselbom, senare boende i Järpås.
Ingrids bror Nils Lechander, kyrkoherde i Lekåsa, hade bla dottern Ingegärd som gifte sig med Sven Hasselboms bror Jonas Algoti Hasselbom, även han präst i Gökhem. De hade barnen Nils Hasselbom, Jonas Hasselbom och Elin Hasselbom. Mer vet jag inte.
Någon Brynolf (Brynte, Bryngel) med anknytning till Hasselbom/Lechander kunde jag inte hitta i mitt material. Däremot var Margareta Lechander, en syster till Ingrid och Nils gift med Brynolf Andrea, kyrkoherde i Hessleskog (= nuv Edsleskog i Dalsland. Enligt Olof Sundholms geneologiska samlingar över prästläkter (förvaras på gamla biblioteket i Skara) kallade parets barn sig för Hesslegren. Tyvärr har jag inte ännu hunnit att skriva av uppgifterna om denna Lechandergren, så om det finns någon dotter Elin där vet jag inte.
Många av uppgifterna har jag fått av en forskarkollega som forskat mycket om prästsläkter i Västergötland. I Hans material finns Christina Hjort och Johan Tengberg med, dock utan uppgifter om föräldrar. Det enda barnet som stod med är komminister Peter Tengberg f 1739-03-20 i Marum, död 1788-04-24 i Undenäs g 1 med Maria Synnerberg, 2 Johanna Hofv?n.
MVH
Gerd