Hej,
Jag har tittat på Mikaelsdöttrarna som figurerar vid Silvergruvan på 1700-talet, Kristina (d. 1741), Brita (d. 1743), Elisabet (d. 1747) och Margareta (d. 1747), de alla torde vara systrar.
Åke Norgrens hemsida uppger Margareta Mikaelsdotter som dotter till Mikael Jönsson i Ursen, Säfsnäs (W), med Mats Eriksson som källa, enligt densamme är hon dessutom kusin till Zachris Zachrisson i Säfsen, Säfsnäs (W) f 1680.
Den sistnämnda uppgiften betvivlar jag inte, men att hon skulle vara dotter till Mikael Jönsson tror jag är felaktigt, då dödboken uppger fadern som Mikael Ivarsson, som förmodligen är identisk med Mikael Ivarsson vars änka begravs den 22:a april 1716.
Margaretas dödbok uppger även att föräldrarna är från Säfsen, vilket jag tolkar som Säfsnäs församling och inte nödvändigtvis byn, samt att modern heter Annika Matsdotter, vilket är förvirrande då de andra förmodade systrarnas dödböcker uppger moderns namn som Annika Zachrisdotter, Kerstin Larsdotter och Annika Samuelsdotter.
Enligt Mats Eriksson förekommer alla dessa namn inom Bure-släkten i Säfsnäs, vilket skulle kunna innebära att patronymikonen blivit ihopblandade i Mikaelsdöttrarnas dödböcker och att modern förmodligen är dotter till Mats Matsson Bure i Säfsnäs och därigenom blir Margareta Mikaelsdotter också kusin till Zachris Zachrisson i Säfsen, Säfsnäs (W) (f. 1680).
Fadern, Mikael Ivarsson, skulle gissningsvis kunna vara son till Ivar Larsson i Kvarnberget, Säfsnäs (W), baserat enbart på patronymikonet som verkar vara ganska unikt i socknen, förutsatt då att han också är född i Säfsnäs.
Jag ska passa på att nämna att jag inte har hunnit kolla i vare sig domböcker eller möjliga bouppteckningar osv. utan enbart i kyrkböckerna, ta därför dessa uppgifter som gissningar och inget annat.
Hälsningar
Theodor