Hej Barbro!
Detta berör också Anna-Lisa Göranssons inlägg från augusti i år.
Jag har stött på smedfamiljen vid Sikfors bruk när jag tillsammans med Carla Corin i Alaska har sökt efter hennes anor.
Smeden Johan/Jan Mårtensson med hustruns dotter Lisa Jansdotter (1725 - 1800) var gift sedan 1746 med torparen och sexmannen Jan Jansson i Gillershöjden. Jag har inte alla anteckningar framför (så jag återkommer), men jag har för mig att jag noterat en yngre bror till Lisa med namn Daniel.
Vi har också funnit giftermålet 1724.
Det finns en kommunionslängd (DII:1) för Hällefors 1737 - 46. Där finns Jan Mårtensson med, liksom Daniel Olofsson. Det är lätt att misstänka att denne Daniel är Jan Mårtenssons svåger.
Senare saknas Jan Mårtensson i Sikfors, han finns i kommunionslängden fram till 1745 och i mantalslängden senast 1746. Så 1746 verkar familjen ha flyttat, förmodligen till något annat bruk.
I letandet efter föräldrar till Jan Mårtensson och Christina Olofsdotter har jag noterat följande. Jag saknar dock bevis än så länge för att detta är rätt personer.
Det finns en smed i Sikfors, Olof Persson, som gifter sig 1693 17/9 med Britta Johansdotter i Svanvik. Olof P. kallas hammarsmedsgesäll i giftermålsnotisen.
Barn har jag hittills hittat:
Elisabet, född 1698, döpt 2/2
Jan, född 1700 7/2
Catharina, född 1702 9/9
Anna, född 1703 26/2, - kan vara Annnika som efterlyses av Anna-Lisa Göransson
Johan, född 1703 8/4
De två sista är obegripliga, kan ha inte ha samma mödrar. Finns det två smeder Olof Persson vid Sikfors? Eller har smeden skaffat sig ett barn vid sidan om?? - Får kolla en gång till att det verkligen är samma år.
Det finns en Mårten Johansson/Jansson i Silken, som får barn:
Johan, född 1700 15/7. - Är det Jan Mårtensson i Sikfors?
Olof, född 1703 13/12
Hälsningar
Bengt