Hej Jan,
Jag har nu sökt runt efter Gabriel och Zachris/Sakris i både Norrbärke och Söderbärke födelseböcker 1706-1714. Även i Ramsberg, men inget napp.
Jag vet inte om födelseåret 1710 grundar sig på åldersangivelse? Är det så, finns det skäl att utsträcka sökandet ett antal år. Han kan ju vara en ung dräng som flyttar till Ramsberg och gifter sig 1736. Så till 1719 bör man kunna söka. Och i Lindesberg hittar jag då en Gabriel som föds 1716:
Källa: AD OnLine 2, Lindesberg, C I 4, 1708-1728, Bild-102
Nu har fadern fel förnamn så det kan vara ett långskott, utan relevans. Men i alla fall. Det är inte alldeles säkert att fadern heter Zachris/Sakris. Den här Nils Gabrielsson ser ut att bo i Nyhyttan. Men jag hittar inget Nyhyttan i hfl. Dessutom kan det vara så att Nils med familj kan ha utflyttat eller fadern dött när Gabriel var liten grabb och Gabriel hamnat som dräng i annan by. Vid en spontan sökning i hfl, A I a:6, 1726-1747 hittar jag två drängar som heter Gabriel - utan patronymikon - under Vedevåg & Kvarnbacka.
Deta andra tipset, som även det rör Lindesberg, är den borgare och tråddragare Zachris Olsson som får ett oäkta barn, Johan i Ljusnarsberg 1707:
Källa: AD OnLine 2, Ljusnarsberg, C 4, 1705-1713, Bild 108
Han får även ett oäkta barn Brita 1715:
Källa: AD OnLine 2, Ljusnarsberg, C 5, 1714-1723, Bild 98
Om han fått två oäkta barn i Ljusnarsberg 1707 och 1715 kanske han har fått ytterligare något i Ljusnarsberg, som då heter Gabriel? Eller i Lindesberg? Jag vet inte vad hfl i Ljusnarberg ger för besked om detta, har inte stött på honom där men jag ögnade bara igenom längden och kan ha missat uppgifter om honom & familjen.
Det här är vad jag kan bidra med. Och ger inte detta något får du utöka sökandet till andra socknar, t ex Grangärde. Han behöver ju nödvändigtvis inte vara född i en angränsande socken utan kan vara inflyttad från en mer avlägsen plats.
Forskarhälsning,
Leif