Hej Elov!
Jag är lika frågande som du om källorna till Kristoffer Johanssons far, Johan Kristoffersson i Siksjön. Det är bl a som framlagt den uppgiften.
Nu har jag också Kristoffer Johansson i min antavla. Och jag har inte kunnat fastställa Johans ursprung.
Han dyker upp som dräng hos fjärdingsman Anders Björsson i Siksjön, Södra Hörken första gången 1692. Därefter noteras han som mågen Christoph: och hustru med eget hushåll om 2 mantal 1696. [Källa: RA, Mantalslängder 1642-1820, Örebro län 50 och 54, 1692 och 1696, s 1766 resp. s 355r]. Men då Kristoffer är gift första gången 1693-06-04 med Katarina Pålsdotter från Penningberget, är ju frågan varför han står som måg till Anders Björsson 1696 när han borde vara måg till Pål Göransson (Ryss) i Penningberget??
Om nu inte uppgiften syftar på Anders Björssons hustru, Karin Kristoffersdotter, som är en syster till Johan Kristoffersson och alltså dotter till Kristoffer Larsson - se mitt inlägg från . Men detta är den enda vaga kopplingen jag har mellan Kristoffer Johansson och Johan Kristoffersson i Siksjön. Och jag kan inte enbart utifrån dessa uppgifter säkerställa släktförbindelsen.
Så har du Elov eller någon annan andra - och säkrare - uppgifter vore jag tacksam att få ta del av dessa.
Mvh
Leif