Enlig Jordaboken 1634 skattläggs Holmsjön på finnen Marcus Månsson 1629. med ?-dels hemman och det betyder att de troligen bosatte sig där omkring 1620.
I Mantalslängden (ML) fanns där även brodern Lars Månsson, som enl.Roteringslängden(RL) 1640 skrivs ut som knekt och två år senare finns där änkan h. Britta.
Från början i ML skrivs familjen omväxlande på Holmsjön och Kölsjön, men från 1646 kallas platsen för Rosendal. Marcus Månsson var gift 2 gånger. Den första hustrun namn var Marit och hon dör troligen före 1659. Han verkar sedan vara änkling ett par år men har enl.ML 1663 en ny hustru, Karin.
I familjen finns enl. ML och HFL. barnen Erik, Marcus, Margareta, Elisabet, Henrik, Matts, Maria, Marit och Kerstin.
Dottern Elisabet Marcusdotter gifter sig med Nils Nilsson (1617-21/3 1703. Han finns nämnd i ML som måg i Rosendalsfamiljen från 1661. Dessa är då troligen gifta något eller några år tidigare förmodligen 1658 då sonen Matts är född.enl.dödbok 1718 för Ramsberg.
Nils Nilsson bor på Norra Rosendal med sin familj. De får tillsammans barnen Matts, Marcus, Henrik, Erik Anna och Margareta. Där finns även Bertil Nilsson, troligen en bror till Nils. Nils står som skatteansvarig för torpet fram till 1677.Mellan åren 1678-1685 står hustrun Elisabet som skatteansvarig för torpet då sonen Matts Nils o.h.h. Lisbet tar över.
Barn
-Matts Nilsson
gift omkr. 1678 Lisbet Olsdotter(1660-1744), f.i Nybygget, Ljusnarsberg, Bosatt i Rosendal.
-Marcus Nilsson 1662-23/5 1709
gift 1690 09 h.Elisabet Andersd. fr.Ljusnarsb Bosatt i Rosendal.
Dessa fick sonen Anders.
omgift 1703 10 04.Elisab.Ersd.fr.Lönnmora1662-1703
-Henrik Nils 1658-1744
gift 1689 00 m.Elisab.Larsd.Snesnarn, Flyttat
-Margareta Nilsd. gift 1698 11 26 m.Johan Pers.Kloten, Nya Kopparb. Flyttat
-De andra barnen vet jag inte var de tagit vägen.
Det finns inget belägg i varken ML eller HFL att Nils Nilsson i N. Rosedal skulle vara född i Ö.Löa,Ramsberg och son till Nils Andersson.
Nils Nilsson är född omkring 1617 och Nils Andersson i Östra Löa verkar vara född på 1640-talet.
I Löa var de flesta bybor Bergsmän och dessa personer från Rosendal var finnar. De gifte sig mycket sällan med varandra. För mig verkar det mest troligt att Nils Nilsson kom från Ljusnarsberg eller Söderbärke. Jag inte kan finna honom i Ramsbergs förs.
Gunilla D