Pernilla
I mina anor har jag en bror till Märta Greta, Johan f. 27/9 1785. Enligt uppgift i Harry Mohlunds Helgums Socken är Johan yngst bland syskonen.
Med som vittne vid Johans dop finns drängen Matts Mattsson från Hafsnäset i Ström.
I Birger Källbergs böcker Alanäs socken finner jag under Havsnäs (HA172) Mats Johansson f 23/1 1717 g m Brita Ersdotter f 30/8 1722. Deras äldste son heter Johan f 1/10 1744. Födelsedatumen på Johan Matsson, stämmer inte riktigt med Erik Lundins födelseuppgift, även jag har samma datum från Helgum hfl 1817-1826 , men 1/10 kan kanske vara dopdatum.
Johan Matsson har en yngre bror Mattias Matsson f 11/1 1760, som kan vara dopvittnet.
Under HA241 finns som egen familj, Johan Mattsson g m Märeta Persdotter och en dotter Brita f 31/1 1772. Det stämmer också med Harry Mohlund, Brita heter äldsta barnet av Johan Mattsson o Märit Persdotters fem barn.
Jag tycker det talar för att Johan Mattsson i Holmstrand kommer från Havsnäs, Ström.
Som Erik Lundin säger, kan du finna en hel del i Harry Mohlunds böcker.
Jag kan däremot nämna en gren som inte finns där.
Märit Persdotters mor Margareta Larsdotter f 1714 i Ragunda (Z), mormor Märit Håkansdotter f. 10/7 1687 Munsåker Ragunda (Z),d. 28/4 1757 i Härnösand (Y) och mormorsfar Håkan Jonsson Frisk f. nov 1644 i Backa Sunne (S) d. 1709 i Ragunda (Z).
Frisk var bl a korpral, postbonde och Ragundas mest beryktade länsman.
Om honom finns att läsa i Familjer i Ragunda av Staffan Lindqvist.
Du kan även hitta uppgifter på Christer Lundstedts och Bernhard Granholms hemsidor.
När det gäller Sröm (Strömsund) (Z) så har Georg Hansson en bra hemsida bl a med register Födda i Ström 1694-1790.
adress:http://home3.swipnet.se/~w-33067/gh/geha.htm
Mvh
Lars-Göran