Hej Erik!
Jag har efterlyst Anna Stina här tidigare men tyvärr inte fått något svar. Anna Stina är emellertid född 1795-05-01 i Viätt, Styrnäs och död 1849-10-28 i Lo, Styrnäs. Detta enligt Ådalen CD:n, O G Strömbergs båtsmansdatabas och dödbok för Styrnäs. Precis som Ewa skriver här ovan gifte hon sig 1823 med båtsman Henrik Henriksson Damstedt (1803-1830). Jag har hittat 2 söner; Henrich Olof Lodin (1824-1887), som är min mfmmf, och Johannes Damstedt (1831-1901)och han föds ca 5 mån efter faderns död.
Men så var det ju Anna Stinas föräldrar, då. Jag har inte heller hittat henne i födelseboken, men liksom Ewa hittade jag Pehr Söderberg i 1794-12-05 i Torparförsvarsdatabasen via Digitala Forskarsalen. Det vore ju nästan märkligt om de inte har någon relation till varandra. Om släkten Boija kan man läsa på flera ställen i Anbytarforum och även på Michael Östmans sida om Högsjö. Problemet i det här fallet är att det inte går att hitta något födelseår på Carin, men gängse uppfattning verkar vara att hon är född före 1740 - det skulle i så fall innebära att hon var minst 55 år när Anna Stina föddes, vilket ju förefaller föga sannolikt. Det är således något här som inte riktigt stämmer. Om någon har ytterligare upplysningar om Anna Stina så skulle alltså även jag vara tacksam.
Mvh, Annelie