Lars!
Beträffande din fråga om Jonas Petter Holm kan jag berätta följande:
Han föddes 26/12 1854 i Ulvvik, Säbrå.
Gifte sig 1/2 1876 med Kajsa Brita Larsdotter, född 31/12 1844 i Berge, Säbrå
Fick barnen Katarina Charlotta (f 1875, d 1881), Anna Laurina (f 1876), Sara Davida (f 1877), Lars Petrus (f 1880) och Jonas Martin (f 1889).
Dog 25/4 1909
Bodde hos sin mormor under de perioder då modern tjänade piga. Tjänade dräng hos bonden Erik Petter Danielsson Ulander i Ulvvik 1872 - 1873.
Antogs som båtsman vid rote nr 20 (Bötsle) i Norrlands tredje båtsmansregemente 15/3 1873 och fick därigenom det soldatnamn som följde med roten, Holm. Det dröjde dock 1,5 år innan han inflyttade till båtsmanstorpet på Solums allmänning. Under tiden bodde han i Innerbrån.
Genomgick exercisskolan 19/10 1874 - 5/5 1875. Sin första sjökommendering hade han 19/5 - 17/9 1875 som skansgast på korvetten af Chapman. Därefter tjänstgjorde han på Lärkan (möjligen en kanonbåt; 1880 emellertid upptagen som sjömätningsfartyg) under en kort tid, 18 - 27/10 1875. Vid kassationsmönstringen i Stockholm 31/10 1876 avskedades han p g a att vänstra handen blivit bortskjuten. Detta lär ha hänt på en kanonbåt utanför Östertälje. Kanske det rent av skedde på Lärkan 27/10 1875?
Efter avskedet fick han en liten pension, troligen 54 kr/år. Dessutom fick han behålla torpet. Näste båtsman Holm på rote nr 20 fick i stället ett torp på Innerbråns ägor.
Fick sedan anställning vid Ulvviks sågverk som plankbärare. Av en arbetskamrat beskrevs han som en bra kamrat som ofta sjöng medan han arbetade. Han hade en bra röst som hördes över hela brädgården. Han var över lag en gladlynt natur.
Den bortskjutna handen ersattes med en krok, vilken fungerade väl då det gällde att hålla fast plankorna på axeln.
Vad gäller hans far, så är det enligt utslag i häradsrätten 30/4 1856 bonden Erik Persson i Innerfälle, hos vilken Karin Fällgren tjänade piga under aktuell tid. Denne Erik Persson är född 24/3 1827 i just Innerfälle, men flyttade 1856 till Solberg i Stigsjö socken, där han gifte sig med Anna Magdalena Jansdotter. Han dog 22/2 1902.
Karin Fällgrens föräldrar var torparen Jonas Ersson Fällgren, f 19/2 1785 i Innerfälle, Säbrå, död 27/7 1852, och hans hustru i andra giftet Brita Andersdotter, f 7/4 1800 i Ulvvik, Säbrå, död 28/1 1868. Att de verkligen var fattiga tycks framgå av det faktum att Jonas år 1837 tillerkändes ett årligt fattigunderstöd på 8 riksdaler. Icke desto mindre fanns det en dräng på torpet efter mannens död vid åtminstone två tillfällen. Detta har jag dock inte fördjupat mig i, så det kan ha varit vid flera. Hur detta ekonomiskt gick ihop kan jag heller inte säga, men det är ju inte helt ovanligt med ett tjänstehjon på ett torp, vad jag kunnat se i husförhörslängderna.
Beträffande din tredje fråga, så blir jag svaret skyldig. Förutom kyrkoboksuppgifterna har jag om Martin Fällgren bara ett brev med några förmedlade upplysningar från en gammal elev till honom, samt ett tidningsklipp från 1972, där en ung kollega berättar om sitt första möte med honom. Ingetdera ger någon inblick i hans ungdomsförhållanden. Eftersom han inte är en av mina anor, har jag inte lagt ner mer arbete på att utreda hans öden. Någon annan kanske kan ge lite mera underlag beträffande seminaristernas allmänna villkor kring förra sekelskiftet.
Hälsningar
Gunnar