Jag grävde lite djupare i mina anteckningar från Boteå domböcker och hittade faktiskt ett mål som bringar klarhet i Daniel Erssons ursprung!
Enligt DB, Boteå tlg, 1708 19/5, §53 var DE bror till Evert Eriksson i Följa, Boteå s:n och far till Jon, Per och Erik Danielssöner och DE:s fadershemman låg i Följa. I MTL kan man se att Evert Eriksson 1673 tagit över hemmanet efter Erik Persson och hans änka Lisbeta, vilka alltså är lika med Daniels Erssons föräldrar (i alla fall är Erik definitivt hans fader).
När det gäller DE:s söner, tog Erik Danielsson över hemmanet i Tybränn och hade ett barnlöst äktenskap med en Brita Persdotter [DB, Boteå tlg, 1710 15/2, §2]. Jon Danielsson torde vara den J D som var gift i Följa med Anna Persdotter [DB, Boteå tlg, 1713 21/1, §4]. Av Per Danielsson ser jag inga spår i domböckerna.
Daniel Ersson hade även en dotter, eftersom Erik Danielsson 1746 testamenterar hemmanet till sin systers dotterdotter Karin Månsdotter (utan angivande av var hon bor).
Och för att ge några ledtrådar till härkomsten för Daniel Erssons fader Erik Persson i Följa: Han hade bördsrätt i Skadom [DB, Boteå tlg, 1655 12/3, §12] och han var svåger till Aron Davidsson i Sunnersta [DB, Boteå tlg, 1646 29/7, §9]
Många uppgifter, men kanske någon ledtråd till hur släktkopplingen till Nordingrå kan ha sett ut?