Hej,
Jag har nu börjat fundera närmare på mitt raka möderne som råkar komma från Venjans socken. När jag tittar tillbaka på ett inlägg från 2000 31/3 där jag frågar om min anmoder Margareta Eriksdotter (bosatt i Fjäll, Mangskog sn, Värmland) visar det sig att jag fick några riktigt intressanta svar som nog gav svaret på hennes härkomst. Jag skulle uppskatta om någon med kännedom om socknen kunde kommentera vad jag här konstaterar:
(se även inlägg av Lennart Eriksson 000402, Leif Mörkfors 000402 och 000413 samt Torbjörn Näs 000413)
Margareta verkar med all säkerhet vara dotter till en Erik Toresson som kommer från Städje fjärding i Venjans socken (han återfinns där i hfl 1684-). Hon skulle enligt uppgifterna i Mangskogs socken vara född 1687 eller 1689, men är säkerligen istället född i Venjans socken 1686 (döpt 13/8), dotter till Erik Toresson.
Leif Mörkfors uppgav då (000402) att Erik Toresson var född i Klasa, Städje fjärding, son till Tore Bondsson och Karin Ersdotter (verkar troligt att det är föräldrarna då de i nämnda hfl 1684 står ovanför Erik Toresson och de i mtl vid något tillfälle ersätts av Erik Toresson med antagliga syskon). Leif uppgav också att Erik Toressons hustru Marit Jönsdotter skulle ha avlidit 1707, men det kan inte stämma då den som dör då i Venjan uppges vara 33 år gammal och omöjligt kan vara mor till bl a Margareta och sonen Jöns (knappt heller dottern Gulik född 1690). Erik Toressons hustru är säkerligen identisk med den Marit Jonsdotter som Lennart Eriksson noterat död i Strand, Brunskog sn (S) 1723, då 70 år gammal. Hon uppges i födelsenotisen vara född i Venjans socken i Dalarna.
Något förbryllande är uppgiften i Margareta Eriksdotters dödnotis att hon skulle vara född i Lövåsen i Venjans socken, då detta ställe inte verkar förekomma vid den aktuella tiden... det råkar finnas ett Lövåsen även i Brunskogs socken (gård i Vikene by)... kanske bodde Erik Toresson där en tid?
Vad jag nu undrar är om någon kan säga något om Marit Jönsdotters härkomst? Och för den delen om Tore Bondssons och Karin Ersdotters? Kanske finns det mer uppgifter om dessa personer också (mer än att de begravs 1694 18/3 respektive 1709 24/1 (om det är rätt Karin Ersdotter - namnet verkar ju inte helt ovanligt).
Mvh, Henrik