Hej tjejer,
Tack för att ni försöker hjälpa mig i detta mysterium. Det är ju skumt om det skulle finnas 2st Johan, födda på samma plats, samma datum och uppträda på samma ställe - samtidigt. Men med 2 olika föräldrapar?
Nåväl, min uppdragsgivare har hört att han härstammar från en vallonsläkt, vilket iofs stämmer om hans släkt tillhör brukssläkten Siljeholm.
Johan Herre och Anna Andersdotter får bl.a en son, Göran som senare uppträder som Göran Siljeholm och vars namn har förts in i nutid.
Detta är ju också ett mysterium - Göran börjar också, som många av andra Siljeholmare, en karriär som bruksarbetare.
Någon som har någon idé om detta. Visserligen var det vanligt att ta ett annat namn - men oftast kanske från en plats. Nu är jag kanske ute i blåsväder, jag har inte tillgång till min forskardator, men om jag inte minns helt fel, så fanns det väl ett Siljeholms Bruk en gång i tiden.
Något belägg att Göran funnits vid detta bruk har jag idag inget belägg för.
Eller rättare sagt - jag har inte följt Johan hela vägen än.
Tacksam för all hjälp jag kan få i denna röra. Först och främst - vem var Görans farmor och farfar (Johan Herre vet vi var hans far enligt dopnotis)
Hälsningar
Thomas