Jag har inte samlat uppgifter om Anders Malachi??on (av förnamnet Malachias, profeten), men har ju sett hans namn i förbifarten, t ex vid vintertinget 1677 i Ölands Norra mots dombok.
Såsom länsman förekommer Anders Malachi??on frekvent i Ölands Norra mots domböcker, som finns på mikrokort hos SVAR och i original i Göta Hovrätts arkiv i Jönköping. Man kan i bästa fall söka sig bakåt och hitta tidpunkten för hans tillträde.
Motsvarigheten till länsräkenskaperna för aktuell period, Generalguvernörens över drottning Kristinas underhållsländer räkenskaper, innehåller säkert mycket, t ex mantalslängder, jordeböcker, tiondelängder, lönestat, kanske kvittenser av densamme, i bästa fall brev (från eller till länsmannen eller om honom) i korrespondensen med Generalguvernören (utgående i Registraturet (lättläst och indexerat) och inkommande i Brevböcker (krävande handstilar men ofta indexerat)). Dessa handlingar finns bara i original på RA och kräver skriftligt tillstånd för att få ta fram, men de är rena skönheter.
Kyrkböcker lär inte finnas från länsmannens aktiva tid (jag har inte kontrollerat).
Ovanstående är huvudsakligen avsett som källor för personkarakteristik av länsmannen och som start för utforskandet av dennes förfäder (rätt bra odds för att det ska lyckas, med en betydande arbetsinsats - det är ju ett underbart namn att leta bakåt på !). Men först måste man ju styrka sambandet med barnet, den tidigaste kända anan. Det kan vara möjligt, men det är inte säkert. I bästa fall kan man få användning av kyrkböcker (inklusive räkenskaper), troligen krävs det att man hittar något bevis i domboken, i bästa fall en arvstvist efter den sedermera avlidne länsmannen, annars något omnämnande av ”länsmans dotter Gunnel”.
Vad jag här skissat på är ett aktningsvärt projekt - jättekul, men ganska krävande, om man har tid.
Innan man börjar kan man ju ögna igenom den Ölandslitteratur som finns, t ex:
. Abraham Ahlquist: Ölands historia och beskrifning
. Kurt Lundgren: Öland under Carl Gustaf och Christina
. Kurt Lundgren: Plundringen av Öland
. Gunnar Håkansson: Öländska personminnen
. Lennart Landin: På häradsting
. Thekla Engström: Öland, dess historia, land och folk
. Ev sockenböcker
Lars-Olov
Inlägg flyttat från Landskap -> Öland -> Efterlysningar