Mikael!
Anders Ehn är inte lätt att identifiera och jag har inte heller lyckats. Men jag vet att han föddes som Anders Andersson. Detta framgår av vigselnotisen för Anders och Anna Karlsdotter 1796 i Malexander:
2. d. 10 Januaruii drängen Anders Andersson i Brostugan och Pigan Annika Carlsdotter i Älmhultet
Därmed har vi också identifierat hustrun! Hon kom alltså från Älmhultet, eller Älmtehultet som torpet kom att kallas från omkring 1820 ända tills det övergavs några år in på 1900-talet. Torpet låg på Somviks ägor invid sjön Älmten. Älmt är förresten ett gammalt ord för svan.
Brostugan var ett torp på prästgården Tumbos ägor. Där var alltså Anders Andersson dräng då han gifte sig. Varifrån han kom är dock okänt för mig.
Men Anna är alltså känd. Hon föddes 14/10 1772 i Tranberga, Torpa sn och var dotter till Karl Håkansson och Sigrid Nilsdotter. Före 1776 hade familjen flyttat från Torpa socken till Malexander och Bjurshultet, även det på Somviks ägor. Någon gång mellan 1779 och 1786 flyttade de till Älmhultet, och mycket talar för att familjen var de första som bodde på platsen. I alla händelser finns inga tidigare anteckningar om torpet innan Karl och hans familj kom dit.
Efter giftermålet bodde Anders och Anna några år i Älmhultet och där föddes Anders 1796 och Anna Maria 1799. Samma år antogs Anders, som nu tagit namnet Lindgren, till soldat för nr 146 Bjälnäs i Malexander och flyttade till Lerviken med familjen. 1801 drabbades familjen av en stor sorg då dottern Anna Maria innebrändes vid en eldsvåda. Två år senare dog även äldste sonen Anders av slag, sju år gammal.
Familjen hade dock utökats med sonen Gustaf 1802 och Erik 1803. 1805 föddes så Anna Maria som fick samma namn som sin döda syster, men hon dog bara tolv dagar gammal.
Efter Anders Ehns död i Pommern 1806 verkar Anna Karlsdotter ha gift om sig med makens efterträdare i soldattorpet Anders Johan Ehn. Men uppgifterna är lite förvirrande och någon vigselnotis har jag inte återfunnit i Malexander för detta par.
Hur som helst så flyttade ”utfattiga änkan” Anna Karlsdotter med två barn till Älmhultet omkring 1815. Allt talar för att det är ”din” Anna, eftersom sonen till ”LifGrenadieren Anders Ehn i Lerviken” Gustaf drunknade i november 1815 och anges bosatt i Älmhultet.
Av Anders Anderssons och Anna Karlsdotters barn återstod alltså bara sonen Erik född 1803, din ana! Vart han och modern tar vägen från Älmhultet vet jag inte. Bara att han ju enligt dina efterforskningar bodde i Ulrika socken 1826. Kanske var hans mor också bosatt där? Jag har i alla fall inte funnit henne död i Malexander. Och det trots att Annica Carlsdotter dör i Älmtehultet 1826! Detta handlar dock om en annan Anna som var född 1750 i Asby.
Jag har också lite uppgifter om Anna Karlsdotters föräldrar och någon generation till. I antavleform ser det ut så här (alla uppgifter hämtade från resp kyrkböcker om inget annat anges:
PROBAND
1
Anna Karlsdotter, f 14/10 1772 i Tranberga, Torpa. Gift 10/1 1796 i Malexander med Anders Andersson Lindberg/Ehn, död 5/3 1806 i Pommern [GMR]. Soldat för nr 146 Bjälnäs, Malexander 1799-1806.
*** Generation I ***
2
Karl Håkansson, f 172(9), död 17/12 1795 i Älmhultet, Malexander. Brukare i Tranberga, Torpa. Torpare i Bjurshultet och Älmhultet u Somvik, Malexander.
gift 11/9 1768 i Torpa med
3
Sigrid Nilsdotter i Höglycke, f 28/4 1745 på Falla ägor, Säby, död 8/3 1824 i Älmtehultet, Malexander.
*** Generation II ***
6
Nils Hök, död 12/2 1759 i Pommern (GMR). Soldat för nr 133 Falla, Norra Vedbo komp., Jönköpings regemente, mellan 1743 och 1759. Bosatt på Bisphem, Falla ägor, i Säby socken.
gift med
7
Maria Jonsdotter.
Det var vad jag kunde finna om dina försvunna anor. Hoppas det hjälper dig en bit på väg.