Jag söker ursprunget till min ana Olof Olofsson (död i Hällestad den 5/1 1792) som i HFL Hårketorp, Hällestad 1776-90 (s 460) uppges vara född den 3/6 1725. Vet ej var. Samtliga övriga familjemedlemmars födelsedatum är korrekt angivna. När jag söker i de näraliggande församlingarna, inklusive Risinge, hittar jag i Regna en Olof som föds den 3/8 1725. Far är Olof Nilsson och mor Maria Olofsdotter i Björke. Är det någon som har följt denne Olof och denna familj ytterligare så tar jag tacksamt emot uppgifter!
¶
När Olofs och hans hustru Kerstin Svensdotters son Sven (boende i Wiggestorp) döps i Risinge den 7/10 1753 är Anders hustru också i Wiggestorp, Kerstin Olofsdotter dopvittne. Liksom Margareta Olofsdotter vid Finspång.
¶
När dottern Anna döps i Risinge den 22/2 1756 (de bor vid Mogrinden) är Jon Månsson vid Torstorps (född 1709, vigd 1743 o död 1758) hustru Ingeborg Olofsdotter (född ca 1714 o omgift 1759 med Nils Nilsson innan hon dog 12/2 1790) dopvittne samt pigan Anna Olofsdotter vid Rangtorp.¶
¶
När dottern Margareta döps i Hällestad den 14/5 1769 är drängen Anders Olofsson vid Mässelköp, Risinge socken dopvittne liksom pigan Kerstin Olofsdotter vid Köpma, Risinge.
Många av Olofs tänkbara syskon (Olofsson/Olofsdotter) verkar således bo i Risinge, kan därför även Olof komma därifrån? Någon som har koll på de angivna dopvittnenas ursprung? Kerstin Olofsdotter, Margareta Olofsdotter,Ingeborg Olofsdotter,Anna Olofsdotter,Anders Olofsson och Kerstin Olofsdotter.
Vänliga forskarhälsningar
Mats Sundqvist i Örebro