Hej Nils!
Jaen Wilhelm har länge varit en död ände i min forskning, där jag gjorde ett genombrott för några dagar sedan och en helt ny värld öppnade sig för mig.
Jean Wilhelm, eller Johan Wilhelm, bar genom sitt liv efternamnet Axelgren. Han arbetade som kronolänsman i Ydre härad och gifte sig 1788 med Anna Maria Orling, gästgivardotter på Gästgivaregården i Tjällmo. En av deras söner, Carl Michael Axelgren f 1795, flyttade 1808 från Kuddby in till Norrköping och tog tjänst som bagargesäll, endast 13 år gammal. Därmed var släkten Axelgren del av den industriella utvecklingen i Sverige och 3 följande generationer skulle alla arbeta i de olika spinnerierna och väverierna som byggde upp Norrköping som den stora industristaden.
Carl Michaels son Franz Carl Oscar f 1819 gifte sig med Carolina Christina Hermansson f 1816 på Högsjö bruk i Wästra Wingåker, och hon härstammar från en lång rad Hammarsmeder där Hans Schult f 1580 och Magnus Fransson f 1635 utmärker sig. Genom dessa finns även den omskrivne stamfadern för släkten Kolmodin - Michaël Erici och hans dotter Britta Kolmodin som spännande förfäder. Dessutom finns en lång rad av intressanta vallonsläkter ingifta.
Franz Carl Oscar Axelgrens sonson Johan August Axelgren f 1876 i Norrköping Hedvig, är min farmors far. Han var en kringresande Vävlagare, och gifte sig 1906 med Brita Kajsa Levin f 1879, dotter till banvaktaren Olof Andersson Levin i vaktstuga 1107 i Ingersbyn, Högerud i Värmland. Deras bröllop kan ha skett i Christiania/Oslo, där jag vet att Brita Kajsa arbetade i väverifabriker, och där deras förste son Johan Olof Julius föddes 1906.
Brita Kajsa hade 9 syskon, så det var nog trångt i den lilla vaktstugan. Och under kort tid så utvandrade 5 av dom till USA och 2 utvandrade till Norge. Med de 5 Amerikaemigranterna följde även en mängd morbröder, mostrar och kusiner, och släkterna Levin/Levine, Andersson, Pearson och Bjorn finns kvar i USA i stort antal än idag.
Men Brita Kajsa blev alltså kvar i Sverige tillsammans med sin Johan August Axelgren, och fick alltså en son Johan Olof Julius f 1906 i Oslo samt min farmor Dagmar Edelweiss Florence f 1909 i Danmark, men boende i Arvika under i stort sett hela sitt liv. Weiss, som hon kallades, dog där 1987.
Namnet Axelgren lever kvar genom Johan Olof Julius 3 söner, medan min lilla släktgren nu bär namnet Uvhage.
Det var lite kortfattat. Hela min släktforskning har skett med Jean Wilhelm som utgångspunkt, så när det nu öppnade upp sig ovanför honom och släkterna Rääf, Drake af Hagelsrum och Rosenqvist af Åkershult visade sig finnas där, så kommer jag att ha att göra under lång tid framåt. Kul!