Komplettering till diskussion som förs under ang Knut Jönsson i Tuna, d. 1734.
Om man studerar de dopvittnen som finns i Tuna vid födslar i St Åby från 1695 och framåt hos dels Knut Jönsson och hustru Karin Tyresdotter, dels hos Rasmus Jönsson och hustru Ingeborg Tyresdotter, blir det tydligt att vittnen kommer från St Krokek i Ödeshögs sn. Det handlar dels t ex om pigan Anna i St Krokek (1695-03-12), pigan Anna Tyresdotter i St Krokek (1699-11-03), dels om Ragnhild i Stora Krokek (1695-07-31), pigan Raghhild Tyresdotter i Krokek (1600-03-18), dels om Per Tyresson i St Krokek (1600-03-18) …..
En av dessa är relativt enkel att identifiera; Död 1708-02-07, Ragnil Tyresdotter i St Krokek, snäll piga hos sin gamle fader till hans tjänst, dygdig och väl boklärd, sjuk allenast i 3 dagar, 25 år (och alltså född 1683). Rasmus Jönsson kan p g a det ovanliga namnet trol beläggas i St Krokek tidigt; Död 1694-03-19, Rasmus Jonssons barn, en dag, i St Krokek. Verkar bo i St Krokek 1704-05-26 då Kerstin, Rasmus dotter i St Krokek, född i Tuna, 10 m(?) nämns i dödboken. 1705-04-19 föds Jon, son till Rasmus Jonsson o Ingeborg Tyresdotter i St Krokek.
(ovanstående uppgifter är tagna ur en avskrift, men kan kontrolleras i originalet/Genline.)
Det är väl sannolikt att Tyres Nilsson i St Krokek, död 1711-02-07 är deras fader.
Det är inte lätt att läsa allt:; Brukande bonde i 55 ½ år, född i Stafva, Stavreberg … eller något, gift 2 gånger första gång haft 10 barn, 2:a gång 10 år haft 3 barn. Levat väl(?) … och i bok. Plågad av (sjukdomar). 80 år gammal, ... och alltså född 1631. Hans första hustru anges död 1698-09-23, Hustru Anna Persdotter, Tyrs hustru i St Krokek, g i 41 år, fött 10 barn, 68 år gammal. Hon är alltså född 1630, vilket inte verkar orimligt om hon varit gift i 41 år. Gift 1657 alltså.
Detta stämmer också med att han varit brukande bonde i 55 ½ år, vilket ger c:a 1657.
Finns han i domboken?, där jag också har en del avskrifter:
1660 1/3 Tyres i Krokek besvärar sig att ½ tn råg för Råghjälpen han ingjorde inte är uppförd och inskriven
1667 26 och 27 september Tyres i Krokek går i borgen för gårdsbonden i ? dräng Per Nilsson
1680 20/1 Tyres Nilsson i Krokek nämnd
1694 den 4 juni Tyres i Stora Krokek nämnd då han instämmer ang en fråga om husröta.
1696 den 2 november Tyres i Stora Krokek förekommer bland de bönder som anklagas för att ha försummat röjningen på jägarplatser i Omberg.
1704 vintertinget: Bonden Gustaf Jonsson i Öninge hade låtit instämma bonden Tyres Nilsson i Stora Krokek för skuldfordran, 30 dlr kopparmynt, efter Gustaf Jonssons sal. föräldrar, vilka honom Gustaf utl. modern skola tillslagna blevo. Uppvisandes ock Gustaf ett extrakt av arvslängden efter hans salig moder, hustrun Marit Nilsdotter av den 6 augusti 1679. Marits sal man anges Johan Amundsson.
Under Visingsborgs grevskapstiden finns – vad jag vet – endast tre mantalslängder för Ödeshög, 1652, 1657 och 1658. Jag kollade i dem och fann 1652 Götar i Krokek, 1657 densamme med hustru Kerstin samt tillägget P I S G- vilket brukar betyda Per i samma gård. Den gård jag nämner här är den sannolika skattegården. Möjligen kan det också finnas en kronogård i Krokek, men jag är osäker. (Detta resonemang avser inte L Krokek).
Vid en hastig genomgång finner jag ingen Tyres i Krokek i dessa längder.
Hoppas detta hjälper Dig Christian att göra sannolikhetsberäkningar om när Karin Tyresdotter kan ha varit född m m.
Vänligen,
Olle