Hej
Jag är inte ensam om att ha undrat över vilka som blev medlemmar i Karlskrona tyska församling. Jag har funnit en intressant bok av Henning Johnsson, Karlskrona Tyska församling, En historik, 1909.
Församlingen stiftades 1689 och dess kyrka byggdes 1709. Intressant är att församlingen hade privilegier att bedriva egen skola, något som i högsta grad påverkat medlemmarnas möjligheter att besätta ansvarsfulla poster i samhället.
Biskop Faxe säger vid en visitation 1817 ”emellan alla tre församlingarna i Karlskrona finnas inga gränser vara eller hafva varit bestämda”. Han säger vidare att ”Tyska församlingen som uppkommit af ett ringa antal personer, hvilka vid staden grundläggning utflyttade från Tyskland, har så ökat sig, att den består af merendels lika många ledamöter som den svenska. Det har sedan 1774 blivit af vederbörande stadgat, att vid avläggande af borgared gifva tillkänna, i hvilken församling man ingår” (a.a. sidan 83)
Boken innehåller en bilaga med de släkter (efter 1806) som återfinns i Karlskrona Tyskas kyrkoböcker. Denna förteckning har jag digitaliserat och bifogas.
(48.1 k)
Slutligen har jag en efterlysning. Min hypotes är att amiralitetsläkaren Johan Rothman (1630-1695) eller någon av hans söner var gift med en tyskfödd kvinna och att detta tänkta par är nyckeln till kopplingen mellan de släktgrenar Rothman som jag känner till. Jag är därför intresserad av varje uppgift kring någon Rothman med koppling till församlingen Karlskrona Tyska.
Med vänlig hälsning
Lars-Åke