ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Bouppteckningar, forskningsmöjligheter?  (läst 1636 gånger)

2001-02-28, 21:18
läst 1636 gånger

Anja Finn

• Gäst
Hej

Hur är det att forska via bouppteckningar i Finland? Har någon prövat? Sekretess?
Får man läsa överhuvudtaget och var/hur finns dessa tillgängliga isåfall?

2001-03-02, 13:49
Svar #1

Kirsti Ervola

• Gäst
Hej Anja, bouppteckningar förvaras (om de har blivit sparade) i rådstugurätters / häradsrätters / tingsrätters arkiv. Landsarkiven kan ha register eller förteckningar över bouppteckningarna. Du kan vända dig till landsarkivet i den region, där den avlidnes hemort ligger. Landsarkivens kontaktuppgifter finner du i arkivväsendets webbplats www.narc.fi

M.v.h. KE

2001-03-08, 22:21
Svar #2

Anja Finn

• Gäst
Hej igen Kirsti

Jag skrev ett mail till Vaasa landsarkiv och fick ett generöst och innehållsrikt svar som följer.  
De har bouppteckningar från Storå ( Isojoki ) Österbotten tom 1956, i övrigt finns de i Kauhajoki Tingsrätt. Av yttersta vikt är att veta släktnamnet då man via enbart arvingars namn ej är framgångsrik. Man bör också veta dödsdatum så att man kan räkna ut när den aktuella bouppteckningen har lämnats in till tingsrätt då bestämmande av arvskatt och returneringen till boförvaltaren osv tar sin tid, uppemot ett år.
Jag vet vare sig den dödes namn eller dödsdatum eller boförvaltare ( ännu ) men stort antal arvingar känner jag till, dessa har ärvt i tredje led så släktnamnet är det nog inte...
Jag måste säga att jag är mycket nöjd med alla mina finska kontakter jag har haft hittills i min släktforskning, alla har lett till att jag kommer vidare på något sätt.

2012-04-15, 12:06
Svar #3

Utloggad Sari Wilhelmsson

• Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1147
  • Senast inloggad: 2017-03-13, 21:21
    • Visa profil
Hej, en sida med register över bl.a. bouppteckningar (Salon och Piippolan domsaga åren 1724 - 1921). Sidan heter Ilpon sukututkimussivut http://www.ilpoko.net/4

(Meddelandet ändrat av Willa 2012-04-15 12:56)

2012-04-15, 13:13
Svar #4

Utloggad Sari Wilhelmsson

• Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1147
  • Senast inloggad: 2017-03-13, 21:21
    • Visa profil
Ännu en sida med bouppteckningar, i detta fall avskrifter (ej i sina helheter)från bouppteckningar i Pudasjärvi, Liminka, Paltamo, Utajärvi och Muhos. http://www.holappa.info/html/perunkirjoja.html

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se