Leif.
Jag kan formulera min frågeställning, så kanske du med din erfarenhet kan leda mig åt rätt håll.
Jag söker ursprunget till en farbror, som var regementsskrivare i Nylands V regemente 1638-1642. I räkenskaperna för regementen framgår inte varifrån han kom, där står bara vilka bönder i olika socknar i olika län som bidrog till hans lön. Jag vet inte om en regementsskrivare på den tiden hade boställe. I räkenskaperna finns en komplett s k jordebok utan hans eventuella boställe, så det lär vara svårt att hitta ett sådant. Men han borde ju ha bott någonstans i de län, som avlönade honom, kanske troligast i de socknar där hans bönder bodde. Ett orosmoment är att regementet låg i garnison i Riga under hela hans tid i regementet, så man kan väl anta, att officerare och deras vederlikar bodde på stan där, med familj i förekommande fall.
Jag drar mig inte för arbete, så jag kan tänka mig att dra igenom det nämnda registret. Om han hade en fastighet, antar jag att han finns omnämnd. I så fall kan jag gå till länsräkenskaperna och verifiera. När bostadsorten väl är fastställd finns en naturlig startpunkt för domboksläsandet (och i osannolika fall kyrkboksläsandet).
Man kan ju inte utesluta, att han härstammade från en stad. Då är frågan om städernas befolkning finns med i nämnda register eller vad man annars ska ta sig för, om han saknas i registret.
Till slut vet jag ju ingenting om hans ålder eller familjesituation. Han kan ju ha bott hos föräldrarna, som jag inte vet namnet på ! Jag vet faderns förnamn förstås och initialen i efternamnet.
Varje uppslag eller påpekande av luckor i resonemanget värdesätts !