Hej!
Tre bröder Forsberg emigrerade från Sorsele till Canada i början av 1900-talet. Deras far var Johan Gustaf Forsberg f 1850-11-01 Brattfors, Lycksele fs, d 1933-12-29 Lotträsk, Sorsele fs.
Jag hittar dem i vissa passagerarlistor men sedan tar det stopp.
Erik Robert Forsberg f 1881-10-22 Lotträsk, Sorsele fs
(möjligt ressällskap är Victor Renström)
1909-03-24 - visum utfärdas för emigration till Leduc, Alberta
1909-03-26 - Avfärd mot Wetaskiwin med Oscar II via Christiania (ellisisland.org)
1909-04-08 - Ankomst Ellis Island i listan står det att han har $15 vilket är korrigerat till $58 (ellisisland.org)
1909-05-13 - Kanadensisk passagerarlista visar att Robert åker vidare mot Buford, Alberta med $58 på fickan (ancestry.com)
1914-03-14 - I Cemeterylist of Edmonton City finns en Robert Forsbury.
Gustav Valfrid Forsberg f 1891-03-07 Lotträsk, Sorsele fs
(möjligt ressällskap är Frans Dahlberg)
1910-07-06 - Gustav finns i norska passagerarlistor (digitalarkivet.no). Han åker med Eskimo (linje Victor Raffel) från Kristiania. Han har 100 kr i kontanter. Det står att han betalar 298 kr i frakt och innehar flyttbetyg.
1910-07-09 - Avfärd med SS Lusitania från Liverpool (ellisisland.org)
1910-07-15 - Ankomst Ellis island med transfer vidare till Wetaskiwin/ Buford. Ett kryss i listan indikerar att han kan ha tagits in till förhör. $25 i kontanter. Mottagande part är kusin Victor Forsbergi Wetaskiwin via Buford, Alberta. (ellisisland.org)
1910-08-24 - Kanadensisk passagerarlista visar att Gustav åker vidare mot Wetaskiwin, Alberta. Han färdas i 3e klass med $30 i kontanter. (ancestry.com)
Oskar Wilhelm Forsberg f 1893-02-14 i Lotträsk, Sorsele fs
1914-05-19 - Avreser Trondheim till Cranbrook, BC med Aero (linje Dominion). Han köper biljetten i Trondheim och har med sig utdrag ur församlingsbok. (enl digitalarkivet.no)
Oss veterligen dog åtminstone en av dem ung (skulle alltså kunna vara Robert) samt förmodligen dog de alla ogifta.
Jag undrar:
1) Vad kan det bero på att jag inte hittar samma uppgifter för alla tre gällande utfärdande av visum (hittar endast f Robert)?
2) Var hittar jag utdrag ur församlingsbok eller flyttbevis för emigranterna?
3) Eftersom Vilhelm inte finns med i Ellis Islands listor antar jag att han reste direkt till Canada - var kan man ev hitta motsvarande ankomst och passagerarlistor (hittar dem ej på ancestry.com)? Vilken hamn kan det ha varit? (Vancouver, BC?)
4) Jag har letat i alla möjliga tänkbara censuslistor som finns på ancestry.com för att hitta herrarna i Canada. Men jag går bet! Hur kommer jag vidare?
5) Jag har i mina forskningar inte hittat någon kusin Victor Forsberg - utan misstänker att det är en kombination av Victor Renström och Robert Forsberg. Någon som har annat förslag? (Frågan riktas till er som forskar på samma gubbe - jag vet att en V F från Bräskafors lämnade vid ca samma tid punkt)
6) I de norska listorna står det ibland fraktavg - är det för ett bohag? Vad kan ett sådant ha innehållit (vad är dina erfarenheter)?
7) Summan kontanter som mina gubbar hade - är det att anses som mycket eller lite? Kan jag någonstans hitta ett index för att räkna om det till hur mkt det är idag?
Finns det någon som kan hjälpa mig att hitta mer info om de tre?
Tack på förhand!
//Iris
PS Senast jag gjorde grundliga efterforskningar var i början av 2009. Har nya onlinekällor kommit sedan dess?