Hej!
Jag söker information om Beda Sofi(a) Lagerqvist - syster till min morfars farfar. Född 15 augusti 1866 i Tjärstad, Östergötland. Far: Salomon Lagerqvist, Mor: Anna Lena Wild. Hon har ett intressant levnadsöde som är lite av ett mysterium. Jag trodde först att hon emigrerade runt 1880 till USA, men vid närmare efterforskningar tror jag att hon flyttade till Kanada (Brampton, Ontario) 1928 - alltså när hon var 62 år! Innan dess var hon listad som singel och boende i Helsingborg. Denna info har jag fått från LDS Church (samt från Canadian Immigration Records) som hon konverterade till 1922. Det jag tycker är lite konstigt är att någon på den tiden emigrerade vid sån pass hög ålder. Jag undrar om hon hade släkt där (har ingen info om hon har barn, eftersom hon är listad som singel), men vet inte hur jag ska hitta den infon. Ännu konstigare är att hon vid sin död den 12 december 1936 är listad som änka! 1935 hade hon dessutom en man vid namn Salomon Lagerqvist i sitt hushåll. Detta skulle kunna vara min morfars farbror, alltså hennes brorson - Karl Arvid Salomon Lagerqvist (född 11 januari 1891 i Norrköping), men det är bara en vild gissning. Jag tror hon emigrerade med fartyget Stockholm Swedish American från Göteborg, och anlände i Halifax, Nova Scotia den 7 oktober 1928. Jag undrar bara hur jag kan hitta eventuell släkt i Kanada till henne, och mer information? Känner någon igen henne? Har precis börjat med släktforskning, och är tacksam för all hjälp jag kan få!
//Anna