Nu känner jag mig lite dum, borde kanske gissat att Xania var en kortform för Christiania. Men så visar det sig igen att man kan lära sig otroligt mycket av att delta i diskussionerna på Anbytarforum.
Det finns ett spår jag vill berätta om för Marie, fast jag har egentligen inte tro på att det är ett sammanhang. Men ibland är det viktigt att också känna till möjliga villspår.
På Ellis Island finns en Johan Westling 30 år som ankommer med Stavangerfjord från Christiania den 14 februari 1923. Ålder är ganska fel, namnet också, och resan är tidigare än den registrerad på digitalarkivet. Denne Johan har Flint i Michigan som mål, och jag gissar att det är honom jag finner där i folkräkningen 1930. Då är namnet John Westling, åldern 34 (vilket är mycket mera rätt, men inte helt) och han är en av fem inneboende hos den kanadafödda kvinnan Jessie Giem (47). Johns invandringsår är 1923. Märkligt nog är denne John den ende av de inneboende som står utan yrke, likt värdinnan. Ska man tro att det är hyresinkomsterna från de fyra andra som håller liv i båda?
Jag ville nog ha varit mycket försiktig med att utropa detta till en god kandidat, men en del sammanfallande detaljer finns det ju. Teoretiskt är det fullt möjligt att resa från Oslo till Michigan i februari, och återvända till Sverige/Norge för en ny resa i maj. Att passet är stämplat i april i Härnösand stör mig givetvis också (Om det är det kolumnen på digitalarkivet betyder?). Men kanske var han tvungen att göra det för en ny resa? Och det kunde väl hunnits med det också?
Men frågorna kvarstår; varför ändra efternamn, varför flera täta resor, varför förvirringen kring ålder, och vad har en kanadensisk kvinna i Michigan med Johans resmål Kanada att göra? Slutsatsen är nog att detta hänger inte ihop ...