Hej
Jag har norska rötter via min mormor, men har forskat väldigt lite på den släktgrenen. Eftersom Norge inte har husförhörslängder som vi har i Sverige så har jag haft svårt att komma bakåt i släktleden. Nu undrar jag om någon här inne har stött på mina anor i sin forskning och kan hjälpa mig med några årtal (självklart är annan upplysning också av intresse).
Nils Andersen Kjerret - han dog 13 juni 1882, men när föddes han? Jag har en obekräftad uppgift på år 1812. Nils ska ha bott på gården Östby i Östmarka/Austmarka och var gift med Berte Mattisdatter Utgaardstangen (f 19 apr 1815, d 30 jun 1899).
Parets dotter Sigrid Nilsdatter Östby - hon föddes 13 feb 1846, men när dog hon? Min mormor minns Sigrid från sin barndom och gissar på att hon dog ca 1932, men det är osäkert. Sigrid gifte sig med Hans Pedersen Utgaardstangen (f 22 sep 1845) som ska ha varit hennes egen kusin. Hans ska ha haft en butik alldeles vid gränsen, jag vet dock inte om han försörjde sig på den eller om det var något vid sidan om. Jag söker även Hans dödsdatum.
Sigrid och Hans fick sonen Emil Hansen Östby (f 22 feb 1889, d 22 jan 1975).
Ett annat bekymmer för mig är Emils hustru Minda Eriksdatter Mobæk (f 1889, d 29 dec 1963), eller snarare hennes ursprung. Fadern ska ha hetat Erik Mobæk och modern Martea Kristiansdatter, men jag har inte hittat något om dem i de norska kyrkböckerna.
(Meddelandet ändrat av Nico den 04 mars, 2009)