Tack Maud för den intressanta information!
Ber om ursäkt att jag inte kommenterat tidigare, men som heltidsarbetande småbarnsförälder så kommer annat emellan ibland.
Kristine Kvist skulle då kunna vara Stina Jonsdotter (född 1877-11-15 i Gräsmark) som 1896 flyttade ut från Gunnarskog (utflyttningslängd, nr 12 1896) till Gräsmark, men som jag inte kan återfinna i inflyttningslängden för Gräsmark samma år. Nästa gång jag återfinner henne är både i inflyttningslängd (från Gunnarskog) och utflyttningslängd (till Kristiania) för Gräsmark med samma datum för inflyttning och utflyttning. Kan hon ha flyttat till Kristiania redan 1896 tro? Eller levde hon i "hemlighet" med Anders innan hon blev på smällen och då emigrerade?
Återvände hon till Gräsmark tro eller skrevs hon in ändå av någon anledning 1903 i flyttlängderna?
Anders Persson Kvist då? Ja han emigrerade i oktober 1903 till Kristiania och uppgiften på bilden i mitt tidigare svar uppger att han gifte sig med Stina i november 1903. Denna vigsel borde då ha skett i Kristiania (Oslo). Det känns som om det skulle ha haft ett betydligt längre förhållande eller kan man ha gift sig snabbt av andra skäl? Varför levde de åtskilda och varför flyttade han tillbaka till Sverige 1917? Och en annan grej, varför gav de som svenskar sina barn så norska namn.
Mycket verkar hänga ihop, men del motsägelser finns.
Många frågor och de flesta kommer aldrig att få ett svar...