Hej Gunilla,
Det finns säkert möjligheter att hitta ättlingar i Norge till Karl August Cederqvist, därfor att detta är ett typiskt svenskt namn som inte bärs av andra än svenskättlingar. Börja leta i Halden, som inte ligger i Oslotrakten utan 110 km från Oslo, bara någon mil från svenska gränsen, och länge i tävlan med Narvik om att vara Norges svenskaste stad,där kanske var femte vuxen var född i Sverige ca 1900,framför allt i Dalsland och Bohuslän, men en del kom långväga ifrån till denna expanderande industristad. Halden kommun ligger i østfold fylke (län). Mitt förslag: Låna telefonkatalogen för østfold, skriv till de Cederquist/-qvist/-kvist som finns i Halden och fråga. En hastig koll i Oslos telefonkatalog ger 13 personer som heter Cederkvist/-quist. (Ingen -qvist). Man håller på och lägger ut folkräkningen 1900 på internet, men jag har upptäckt att städerna i østfold inte finns inlagda än. Om du har problem med att få tag på norska telefonkataloger, kan jag evt. kopiera sidorna till dig, om du ger mig din adress eller telefonnummer. Min e-mejladress är: larsall@frisurf.no Jag håller på med ett projekt om invandring från Sverige till Norge, så jag vill gärna hjälpa dig, i hopp om att jag kan få ett exempel till min planerade bok.
MVh Lars Alldén