Wilhelm Ferdinand Jansson, vad hände sen?
Nedanstående, via kopior från National Archives of Australia, är allt jag vet om min morfars bror, någon som kan hjälpa med fortsättningen?
Deklaration den 18 Juni 1928:
Jag Wilhelm Ferdinand Jansson försäkrar och svär, Mitt namn är Wilhelm Ferdinand Jansson. Jag bor på Maple Avenue, Royal Park, i South Australia. Jag är 51 år gammal, 5 fot och 2 tum lång, mörkt hår och blå ögon. Jag har ett 'armband' tatuerat runt högra handleden.Jag är varvsarbetare och är anställd av 'New Australian Stevedoring Company' i Port Adelaide sen mer än 2 år. Jag var född den tredje augusti 1877 i Stora Skedvi i Dalarne i Sverige. Jag är Svensk, min far var Svensk och hette Daniel Jansson. Min mors nationalitet var Svensk.
Jag anlände till Australien från Sverige med segelskeppet 'Beatrice' och landsteg i Port Adelaide 16 februari 1925. Jag bodde 3 månader på Dale street i Port Adelaide, 2 månader på Mead street i Birkenhead och därefter på Maple Avenue. Jag är ogift. Jag önskar att bosätta mig i Australien o.s.v. Royal Park den 18 Juni 1928 (signerat av han som kunde skriva engelska och fyllde i formuläret för Jansson) J.I. James. Sen en kopia av Ansökan med 2 kopior av tidningsannonser, 'Adelaide Advertiser' 8 juni 1928 och 'Adelaide register' samma datum där Jansson tillkännagiver sin önskan att bli Australiensare för allmänheten.
Undertecknad förutom av Jansson av 2 husägare (födda i Australien), Mrs. G.R. Stephens (blivande fru!) och Mr. J. Holman och han som skrev, Fredsdomare J.I. James från Queenstown.
Sen intyg av ovanstående personer om att Jansson är en god person som lämpar sig till Australiensare. De båda intygen från James Holman och Gertrude Ruth Stephens påstår att de känt Jansson i 4 år? Han hade nog varit där tidigare, eller? Inte gick det, de hade ändrat reglerna från 2 till minst 5 år i landet för att söka medborgarskap och han anmodas att inkomma med ny ansökan efter den 17 februari 1930.
Ny ansökan den 18 september 1934. Han väntade några år extra: Ingen större skillnad utom det att Jansson är 57 år gammal och har fått sig en ny tatuering,'fruntimmersansikte' på nå't ställe som jag inte kan läsa. Ser ut som 'entre' men var satt entren på Jansson? Han är Hamnarbetare, arbetar vid 'Elder Smith & Co, Ltd, Shipping Branch' och adressen är utökad till Maple Avenue, Royal Park, Alberton, South Australia där han bott i 9 år. Har inte lämnat Australien sen han anlände och plötsligt fått för sig att han anlände till Adelaide den 4 april 1925. Fortfarande med S.V. Beatrice. Kopior av annonser i The Advertiser, 19 sep. och The News från 18 september 1934. Han är gift med Gertrude Ruth Jansson och har 4 styvbarn.
Intyg av James Holman och en Frederick John Hawke och Borgmästaren i Port Adelaide, Harry William Bray (tror jag att det står), han är fortfarande en önskvärd person. Men, eftersom han rymde från ett fartyg så blir det inte så enkelt och ärendet går vidare upp på ministernivå. Det blir undersökning och han får personligen besöka en Polisinspektör, 15/10/34, där han får bevisa, med svenskt pass, vem han är, och visa att han är vit och född av vita föräldrar, att han och hans fru är friska, testas i Engelska (Pratar flytande, läser bra men skriver dåligt). Frågad om vad han gjorde under kriget svarade han att han inte deltog utan bodde i USA då. Enligt dokumentet: rymd från 'Beatrice' den 4/4/25 och att han inte varit straffad i Australien. Hänvisning också till tidigare ansökan.
Den 6 december 1934 får han äntligen gå till magistraten och avsvära sig sin trohet till svenska kungen och svära på att han ska bli en god undersåte till kung George den femte och hans efterföljare. Så, den 5 januari 1935 blir han upptagen som Australiensare med certifikat B.B.7633 vilket han undertecknar den 8 januari.
Ljuger Jansson? Enligt jan Davidssons bok Beatrice, Världens sista stora järnseglare låg S.V. Beatrice den 8 Februari 1925 utanför Falmouth, England för order. I April samma år var hon i Rotterdam.
Mvh, Bosse.