Hej Ralf!
Där ser man hur det är med språkförbistringen, och hur lätt det är att missförstå varandra.
Jag påstår ingalunda att övriga medlemmar av berörda ätter inte är adliga. Hur kan du göra den tolkningen? När jag skriver: att endast huvudmannen hade(har) adlig värdighet (alltså ett närmande till det brittiska systemet). Detta gäller också ätter som upphöjts i friherrlig resp. grevlig värdighet, menar jag att endast den person som upphöjs i grevligt stånd blir greve, och endast den person som upphöjs i friherrligt stånd blir friherre. Övriga ättemedlemmar har ju naturligtvis kvar samma värdighet som tidigare, och påverkas inte på annat sätt än att om den upphöjde varit huvudman för sin ätt, rycker näste person i successionen (vanligen en son eller bror) fram som ny huvudman för den gamla ätten. Och ättlingar på manssidan har ju naturligtvis teoretisk/hypotetisk möjlighet att ärva den nya, högre värdigheten, vilket ättemedlemmar på sidolinjer inte har.
Men de ätter du nämner, Ralf; Beck-Friis, Thott och Barnekow, är ju inte så representativa om man ska diskutera ?37 i 1809 års RF. Av dessa är det nämligen endast Barnekow, som är grevlig enl. ?37. De övriga tillhör den övergångsform jag avslutingsvis nämnde i mitt förra inlägg. Beck-Friis blev grevlig 1771 (grevebrevet först 1791) och introducerades 1792. Thott blev grevlig 1807 och introducerades 1808. För sistnämnda ätt gäller att huvudmannen och hans äldste son bägge innehar grevlig värdighet. Även grevliga ätten Klingspor tillhör sistnämnda kategori.
Vad beträffar din fråga om det brittiska kungahuset titulatur, gäller ju att prinstiteln ärvs i två generationer efter en regent. Lilla lady Louise Mountbatten-Windsor utgör ju ett märkligt undantag, eftersom hennes farmor ju är drottningen. Men föräldrarna ville tydligen uttryckligen ha det på det sättet.
Men för att försöka besvara frågan får vi gå lite längre ut på släktträdets grenar: Bröderna Prins Edward, hertig av Kent och prins Michael av Kent har ju prinstitlar i sin egenskap av sonsöner till George V. Men sedan är det ju stopp. Deras barn har ju inte prins- resp. prinsesstitlar. Hertigens äldste son George är ju earl av S:t Andrews, och kommer så småningom att efterträda sin far som hertig. Så hans yngre söner får ju åtminstone lord-titeln i egenskap av söner till en hertig. Samma sak gäller Georges yngre bror lord Nicholas Windsor. Men hans söner får väl inte några titlar, så vitt jag kan förstå. Och prins Michaels son lord Frederick Windsor har ju, så vitt jag kan förstå, lord-titeln eftersom hans far är prins. Men hans barn lär väl heller inte få några titlar, om det inte plötsligt skulle uppstå en våldsam epedemi inom familjen, vill säga.... Hertigtiteln och därmed sammanhängande titlarna (som earl av S.t Andrews) följer ju den äldsta linjen. Men OK; jag skulle kanske ha lagt till ytterligare ett yngre son till... för att det hela skulle bli fullständigt korrekt. Har jag fel?