Hej! Hur hittar jag en arbetsvandrande svensk piga i de tyska arkiven för åren 187(0)-1873? Jag söker efter Johanna Andersdotter som ska ha vistas i Ratzeburg. Av en skrivelse från den svensk-norske konsuln i L?beck framgår följande: Enligt medhafd prestattest från Mellby i Westergötland af den 21 Maj 1870 är Andersdotter född den 11 April 1849 i Lagmansereds församling. Efter ett uppehåll i Tyskland af tvenne år blef hon hafvande och utvisad från Ratzeburg, der hon senast haft tjenst. Efter vandringar för att söka tjenst, men förgäfves, kom hon slutligen alldeles medellös till L?beck, instälde sig i Konsultatet med begäran om understöd för öfverresa till Malmö. Hon afskickades dit med sista ångbåten Svanen den 31 nästlidne December (Källa: Kommerskollegium. Skrivelser från konsuler. L?beck.)
Jag är nyfiken på var hon mer exakt vistades, eventuella arbetsgivare under åren etc. Hur går jag vidare? Tyvärr är mina tyska språkkunskaper obefintliga, så jag kan inte chansa på att kontakta ett arkiv i området.
Hälsningar
Anette Spångberg