Hei Laila, morsomt å se at du har tatt opp letingen etter Fredrik Lipharts fødested i Tyskland. Jeg har et lite tips til deg. I G.E.Christiansens glassverkshistorie ”De gamle privilegerte norske glassverker og Christiania glasmagasin” står det at Fredrik Liphart hjalp det norske kompaniet med å verve glassblåsere fra Zechelinge Grünglashütte. Det kan vel tyde på at han selv kom derfra eller fra en glasshytte i nærheten. Jeg har søkt litt på internett og funnet et sted som heter Zechlinerhütte i Berlin-Brandenburg, Kirchenkreis Wittstock-Ruppin. Her ble det ble drevet glassproduksjon fra 1736/1737, både hvitt glass, grønt glass og fensterglass. Byen ligger nord for Berlin, i nærheten av (litt nord for) en by som heter Rheinsberg.
Du kan lese om stedet på denne nettadressen
http://www.ruppin.de/zehuette/.
På G-gruppens hjemmeside finnes det en oversikt over kirkeboksarkiver i Tyskland, eller kanskje du kan få hjelp med hvilket arkiv du skal henvende deg til her på Anbytarforum.
Fredrik Liphart var ifølge alderen som er oppgitt ved begravelsen født ca 1769/1770. I henhold til folketellingen av 1801 var han født så seint som 1774. Ifølge en mannskapsliste fra 1819 skal han være født 1771/1772. Jeg vil tro at en fødselsdato 1770-1772 er riktigst. Jeg tror det er lite sannsynlig at han bare var 16 år da han kom til Norge.
Hvis du går videre med dette og finner løsningen, håper jeg du tar kontakt.
Mvh
Anne