ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Errickson, Matilda, 1846-1923, från ?, utv 1868  (läst 558 gånger)

2011-08-14, 12:42
läst 558 gånger

Utloggad Jonas Dahgren

• Anbytare *
  • Antal inlägg: 11
  • Senast inloggad: 2011-08-27, 15:27
    • Visa profil
Jag har försökt hjälpa en amerikansk vän med att hitta uppgifter om släktingar till honom som utvandrade till Amerika. Tyvärr har jag inte lyckats något vidare då vi saknar uppgift om varifrån i Sverige familjen kom.

Det handlar om Matilda Elisabeth Errickson (född 1846-05-01 i Sverige) och hennes föräldrar Eric och Elisabeth Errickson. De ska ha kommit till Amerika år 1868. Först har dem begett sig till Chicago, men sedan fortsatt till Rock Island, Illinios.

Matilda ska ha gift sig 1869 i Rock Island, Illinios, med Henry Denkard Lidders (utvandrad från Tyskland). Matilda dog 1923.

Tacksam för all hjälp!

2011-08-14, 13:16
Svar #1

Utloggad Eva Dahlberg

• Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4040
  • Senast inloggad: 2024-11-23, 14:02
    • Visa profil
Hej Jonas! Hur säkra är uppgifterna om namnen på hennes föräldrar? Vilka är källorna till namn och datum? Det är lätt att hitta familjen Lidders i de federala census som finns, t.ex. på betalsajten Ancestry.com och gratis på sajten Familysearch.org (dock utan bilder f.n. på den senare men registren finns), och hon anges född i maj 1846 i census 1900 (indexerad på Ancestry som Sidders med en rättelse till Lidders) men där anges hennes förnamn vara Mathilda C.  

Även i vigselnotisen den 1 november 1869 som finns indexerad på Ancestry och gratis på Illinois Statewide Marriage Index, 1763-1900, anges hon heta Mathilda C Erickson.

På cd:n Emibas finns en Matilda född 1 maj 1846 med fader Erik som emigrerar 1868. Hon har ingen intitial där eller i kyrkboken vid utresan och hennes far heter Henriksson i efternamn, modern Brita Lisa kommer efter 1869. Kan det vara rätt familj?

I hennes dödsbevis (tillgängligt gratis avskrivet men utan bild på FamilySearch.org) anges inte namnen på hennes föräldrar. Jag hittar inte Erik Henriksson i census 1870 för Illinois.

Från Emibas (men tänk på att endast ca 75 % av emigranterna från Sverige finns med där)

Post 140203
Eriksdotter Hindriksson, Mathilda
Dotter (ogift kvinna)
f. 1/5 1846 i Vadstena, Östergötlands län (Östergötland)
Utvandrad 22/5 1868
från Gård Nr 223, Vadstena, Östergötlands län (Östergötland)
till Amerika
Källa: Husförhörslängd, s. 111  

De finns i Vadstena BI:3 (1861-1872) sid 117 och Vadstena AI:30 (1866-1870) sid 111.

Hälsningar,
Eva

2011-08-21, 11:51
Svar #2

Utloggad Jonas Dahgren

• Anbytare *
  • Antal inlägg: 11
  • Senast inloggad: 2011-08-27, 15:27
    • Visa profil
Hej Eva!

Stort tack för hjälpen!

Enligt min amerikanske vän är hans uppgifter hämtade från en bok skriven av en Christopher Wheeler. Tyvärr vet han inte vilka källor som Wheeler har använt.  

Det kan dock vara rätt Mathilda som du har hittat. På ett vigselbevis för Mathildas och Henrys dotter, Kate Lidders, har angivits att Mathildas efternamn är Henderson. Min amerikanske vän har alltid trott att detta är en felskrivning. Men med hjälp av dina uppgifter så har det ju visat sig att det kanske inte är en felskrivning trots allt. Henderson kan ju vara en amerikansk variant av Henriksson/Hindriksson.

Hälsningar Jonas

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se