Hej Torbjörn,
Jag har tittat lite på din Anders Frid och hans familj.
Först följde jag honom i kyrkoböckerna i AD:
Som du skrev så föddes han i Köpinge den 3/6 1863, se Köpinge CI:5 (1862-1894) sid 9
Föräldrar var Dragon Per Frid och Marna Svensdotter/Andersdotter (i de först hfl jag tittade i står det Svensdotter, sen är det överstruket med Andersdotter i nyare och jag har inte kollat vad som är korrekt). Familjen bor i Köping nr 22.
Har du hittat bouppteckningarna efter Per och Marna? Jag fann att Per dog den 29/9 1899 enligt Köpinge AI:26 (1892-1899) sid 51 och att Marna dog den 2/2 1909 enligt Köpinge AIIa:2 (1900-1912) sid 60. Ibland kan man hitta bra info om var i USA som barnen finns där.
Jag fann också att Anders syster (han hade två systrar; Karna och Hanna) Hanna född 24/12 1866 emigrerade till USA den 19/5 1892 enligt Köpinge AI:26 (1892-1899) sid 51. Här är från Emigranten:
Name: Hanna Frid
Birth Year: abt 1867
Place of Origin: Köpinge Skåne Län, Sverige
Destination: St Paul Minnesota
Record Date: 7 jun 1892
Port of Departure: Malmö
Database Name: EmiHamn
Occupation/Title: Piga
Archive Call Number: 1892:3016:355
Principal Person: Frid Hanna
Hanna Frid ankom till Ellis Island den 25/6 1892 ombord på Hekla som färdats från Köpenhamn:
https://familysearch.org/pal:/MM9.1.1/J6R8-PTB Enligt den listan så var destinationen New York. Tyvärr fanns det inte så mycket mer info att hämta där, men du kan hämta bilden gratis via ellisisland.org:
http://www.ellisisland.org/search/shipManifest.asp?pID=103452071403 När det gäller Anders Frid, så finns det ytterligare en Anders P Frid född 1863 (fast den 26 augusti enligt hans death record i Cook County, Death Index). Han emigrerar 1887 och denne Anders har jag hittat en hel del i Illinois och Wisconsin. Däremot så har jag inte hittat några spår av din Anders än, tyvärr. Eftersom Hanna angav St Paul, Ramsey, MN som sin destination i Emigranten, så funderar jag på om Anders fanns där runt den tiden. Har dock inte hittat något intressant i MN State censuses 1849-1905.
En bra sidan för släktforskning in MN är MNHS:
http://www.mnhs.org Jag har fått mycket hjälp från dom när det gäller mina släktingar (har en hel drös i Minnesota :-)). Man kan beställa både birth och death records online och även city directories för givna år. Dom bistår även med tips och råd.
Detta kan möjligtvis vara din Anders i New York passenger lists:
Name: Anders P Fred
Arrival Date: 3 Sep 1883
Birth Date: abt 1863
Ethnicity/ Nationality: Swedish
Place of Origin: Sweden
Port of Departure: Liverpool, England and Queenstown, Ireland
Destination: United States of America
Port of Arrival: New York, New York
Ship Name: Arizona
Search Ship Database: Search the Arizona in the 'Passenger Ships and Images' database
Tyvärr står det inte så mycket mer i originalet än så, dvs ingen mer detaljerad destination.
/Kristina
(Meddelandet ändrat av kristinar 2014-04-08 11:12)
(Meddelandet ändrat av kristinar 2014-04-08 11:13)