Hej!
Sidan i husförhörslängden refererar till sidan år 1912, då husförhöret bytt namn till församlingsbok. Den finns inte scannad på nätet ännu. Jag har hämtat dessa uppgifter från CD-skivan Emibas, som registrerat emigranter från kyrkböckerna. Antagligen har man kallat honom Johansson Sandberg eftersom fadern hette Johan. Att han hette William i Australien är helt naturligt, jag började faktiskt söka på det namnet. Knut är ett namn som inte kan uttalas på engelska, det närmaste är Canute som är en medeltida kung. Wilhelm ändras nästan alltid till William, speciellt viktigt under första världskriget då kejsar Wilhem var den store fienden. Allt som påminde om honom eller Tyskland ändrades (engelska kungafamiljen bytte familjenamn från Battenberg till Mountbatten t ex).
25 år gammal verkar stämma, han skrevs in 1917. Dessutom var han frivillig, något som kanske ska tas med en nypa salt, det var hårda påtryckningar att värva sig. Jag är helt övertygad om att det är rätt person, det finns så mycket uppgifter som stämmer (ovanligt mycket uppgifter faktiskt).
David har angett Hudiksvall som födelseort i USA, det var kanske naturligt, han flyttade dit tidigt och orten är inte så viktig i USA - många har ändrat på sådana fakta. Agesund är säkert Iggesund, alla dessa uppgifter kommer från sk sekundärkällor, dvs någon har skrivit av dem från handskrivna källor som bygger på muntliga uppgifter. I detta fall Emisjö, ett register över förrymda sjömän på CD-skivan Emigranten. Då blir det en del fel!
Jag vet inte om det finns kúrser i Tierp, Medborgarskolan hade inga. Däremot finns det distanskurs i Gävle på Medborgarskolan. Vuxenskolan har också kurser men alla är i Uppsala. Någon lokal förening finns inte heller i Tierp. Man kan läsa böcker för att lära sig mer.
För att hitta församlingsboken för Njutånger måste man åka till Härnösand, landsarkivet där som har Gävleborgs län. Mikrokort finns att köpa från Svar (
www.svar.ra.se) man måste då ha en läsare som finns på en del bibliotek. Bibliotek kan också ha dessa kort, men då oftast i närheten av orten. Släktforskarnas hus i Leksand och Riksarkivet i Arninge har dem också. Men scanning pågår så de kommer på nätet snart, jag väntar själv på dem eftersom jag har mycket släkt i Hälsingland men som vanligt är Norrland missgynnat.
Jag hittade också i Emisjö DW Sandberg från Njutånger som rymde i Australien 1911, han rymde alltså 2 gånger! Era släktuppgifter stämmer alltså bra. Han regístreras alltså i församlingsboken som emigrerad 1912 eftersom man då fått brev eller dylikt om att han befinner sig där. Likadant med Knut Wilhelm, han rymde säkert också när han var sjöman.
Namn: D W SANDBERG
Födelsetid: 1887
Föddförsaml: RASBO Län: C
Hemförsaml: NJUTÅNGER Län: X
Yrke/Titel: ELDARE Sjömanshus: GÖTEBORG
Fartyg: BIA Typ: ÅNGARE
Hamn: MELBOURNE Land: AUSTRALIEN Landskod: AU
Datum: 1911-03-14 Orsak: RYMD
Källa: GÖTEBORG DIC:159 År/nr: 1911:00157