Hmm, Jag hittar en finsk August Martin i rätt ålder, 64 år, i census 1930. Denne är ogift, uppger 1902 som immigrationsår, och arbetar som självständig snickare. Adressen är 5 Clark Avenue, Quincy, Norfolk, Massachusetts. Han hyr bostaden för 12 dollar/mån, och delar den med två ogifta varvsarbetare.
Det är väl lite tunnt att ropa hurra för, men är ju en möjlig kandidat att spara på så länge. Bostadsförhållandena pekar väl snarare på ett tillfälligt uppehåll än fasta rötter. Och det är väl inget som hindrar att det ändå är samme August som är begravd i Omak WA. Snickare tillhörde ju också de yrken som ofta flyttade runt där jobben fanns.
Men du bör absolut kontakta kyrkogården i Omak, så kan du ju få visshet i om detta är din August. Adressen i katalogen är
Omak Memorial Cemetery
2517 Elmway
Okanogan, WA 98840-9629 Phone: (509) 422-2645
Det du frågar om är Interment records. Gravstensprojekt finnes också i USA, och när jag söker på kyrkogårdens namn i Google hamnar jag rätt i en imponerande frivillig insats. Men det enda du får veta där är det du redan vet, att det finns en sten med namnet August Martin på - utan datum. Och var stenen ligger (med förbehåll om krokiga rader): L-4-S R-6 = Lane 4 South, Row 6. Men kyrkogårds-administrationen ska lätt kunna svara på vem denne August är.