Jag har länge sökt efter Karl Albert Håkansson, f 16 november 1872 i Gullabo, Kalmar län. Han emigrerade till Montana, USA 1890. Har hittat honom och hans reskamreter på passagerarlistan, men där kallas han för Carl Hakanson.
I en tidningsartikel om hans far (min morfars far, Håkan Olsson), som omkom i en järnvängsolycka i Spokane, Washington 1904, kallar ett vittne honom för Charley Olson och säger att han arbetade vid järnvägen. Jag vet inte vad han verkligen kallade sig i USA , det finns inga brev e.d. efter honom.
Har abonnerat på Ancestry ett år och sökt igenom township efter township i Census 1900 för Spokane efter dessa och liknande namn i olika kombinationer. Intressant läsning, men jag hittade inte min person. Sökte sedan på vanligt sätt i de andra årgångarna samt i Death Index och Soc. Sec, också utan resultat.
Men så sökte jag på Draft WW 1 och fick som första val upp en person med rätt födelsedag och rätt för- och efternamn men med John som mellannamn. Se bifogad bild.
draft
(88 k)
Till saken hör att i tidningsartikeln kallades Karl Alberts förolyckade far för John, fast han egentligen hette Håkan. Håkan Olssons dödsbevis har jag, men på det kallas Håkan för Charles! Total förvirring! Uppgifterna om hans bakgrund m.m. stämmer dock. Han var gästarbetare med familjen kvar i Sverige. Hans fars namn (O. Svensson) stämmer på dokumentet.
Jag har försökt spåra den uppgivna adressen från WW 1 Registration Card (verkar numera vara ett äldreboende) och arbetsplatsen som naturligtvis inte finns kvar, samt nearest relative, som var en granne, men jag hittar inga spår efter dem i Census 1920.
Det fanns en Karl Håkansson i Spokane vid samma tidpunkt, men han stämmer inte alls. Det fanns även en Charles Hakanson, Hakonson, Hokenson i Meeker Minnesota 1910 och 1920, men det är inte han heller.
Kan detta vara den Karl Håkansson jag söker? Personbeskrivningen kan stämma.
Jag skulle så gärna vilja veta när och var han dog, men han var nog ungkarl och hade kanske inga försäkringar.