Hej Micke,
Det enklaste först, census är det samma som folkräkning, i USA genomförs de var tionde år med en 72-årig sekretess. Eftersom våra husförhörslängder inte har någon generell motsvarighet i USA, är forskning i census en hörnsten i amerikansk släktforskning. Problemet är uppenbart, mycket vatten kan rinna under broarna under tio år, och det är sällan som man klarar att hitta en viss person i alla de folkräkningar som är tänkbara.
Detta i sin tur gör det av och till mycket svårt att finna dödsdatum som man behöver för att sedan finna dödsattester, dödsrunor etc. Precis som i Sverige finns en rad andra källor att gräva i, fastighetsarkiv, tidningsarkiv, juridiska arkiv mm mm. Uppgifterna 1860 är från betaldatabaser, uppgifterna från 1880 ligger fritt på nätet. Det är nog svårt att tänka sig att man kommer så mycket längre via Internet, utan att antingen engagera forskarhjälp over there, eller att forska vidare själv på ort och ställe.
Men lite fler uppgifter har jag funnit som fyller ut bilden. Enligt census 1900 lever då Clara som änka i den självägda bostaden i Washington DC. Alltså dör Samuel någon gång 1880-1900, ett stort spänn! Men census 1900 innehåller en hel del mer om henne. Clara L. är född oktober 1813, och hon invandrade 1846 från Sverige.
Clara har en servant till att hjälpa sig, en 50-årig kvinna, Annie Dugan. Men så är hon ju också 86 år gammal. Ekonomin är nog till en del uppehållen genom att hon har fyra ensamstående män som inneboende. Tre av dem är svenska emigranter, två av männen jobbar som clerk, government. Detta antyder väl också att det var ett stort hus Samuel lämnade efter sig. En till viktig uppgift; Clara har aldrig fött barn.
När det gäller källhänvisningar till census brukar jag ange år, folkräkningsdistrikt (Enumeration District) och sida. Uppgifterna ovan blir då US census 1900, ED 31, s. 10B.
När det gäller släktforskning i USA finns många här på forumet som vet mer än jag, och som kan ha andra tips. Mycket står också att finna under rubrikerna på huvudsidan Rötter. Men jag tror det är viktigt att komma ihåg att trots en rivande utveckling med internet är fortfarande de flesta källor nödvändiga att utnyttja på ort och ställe. Det är en gräns för hur långt man kan komma med långdistansforskning.
Om du är intresserad av själva de avfotograferade sidorna, ge mig en vink så kan jag posta dem till din telia-adress.
Mvh,
Jan