ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Hulda Amailia Flink, född 1/6 1890  (läst 389 gånger)

2003-08-23, 21:08
läst 389 gånger

Bertil Thörnqvist (Bertilth)

• Gäst
Hej,
Jag söker information om Hulda Amalia Flink född 1890. Hon lär ha emigrerat 1910 och kan ha farit till Seattleområdet. Möjligen åkte hon till sin far Petter Anton Flink född 1862 och utvandrade runt 1902.
/Bertil

2003-08-24, 13:43
Svar #1

Ingrid Wikberg

• Gäst
Jag hittade ingen Hulda Amalia Flink varken på norska Digitalarkivet eller CD-emigranten och ej på Ellis Island-sidan.
Vart var hon född?  
Och kan hon ha haft ett annat efternamn?

Däremot fann jag på Ellis Island-sidan  en Petter A Flink, 43 år som reste med båten Campania från Liverpool och som anlände till New York den 17 juni 1906 ! Kan kanske vara pappan. Tyvärr fanns ingen kopia av passagerarlistan med just här så det finns ej närmare uppgifter om hemort och destination.

2003-08-24, 13:58
Svar #2

• Gäst
Jo det stämmer, jag har fått ett svar då jag kom på att efterlysa dem på CD-emigranten också. Det är mycket riktigt pappan. Källkoder: Källkod 92:197:2887 respektive Källkod 81:17:66989
Tack
Bertil

2003-08-24, 22:50
Svar #3

Jan Ek (Janek)

• Gäst
Hej Bertil,

Ville bara att du skulle veta att jag tog en snabb titt i censuslistorna för Munising twp, Alger county 1910 utan att finna Petter där.

Utan att påstå mig vara en expert tror jag rörligheten i hela detta område i norra Michigan var stor runt denna tid, där timmerhuggning och gruvdrift florerade. Han kan mycket väl flyttat runt för olika jobb. Men en finläsning av listorna i ett större område runt Munising kan kanske ge resultat?

I census 1920, i Cornell, Delta county, finns en 55-årig Peter A. Flink, snickare, änkling, invandrade 1912. Detta stämmer lite dåligt med dina uppgifter, på ålder och år, men är väl i och för sig ändå tänkbart.

Mvh,
Jan Ek

2003-08-25, 08:36
Svar #4

• Gäst
Tack, Jan!

Nu har jag fått lite material att arbeta vidare med. Kollade även White Papers och där fanns endast 17 Flink i Michigan. Kanske skulle chansa på att skriva till dem alla?!

Jag har faktiskt lyckats med detta tidigare.

/mvh
Bertil

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se