Hej Christer!
Kul att höra att du haft framgång i ditt letande - det är nog för mycket som stämmer för att alla pusselbitarna skulle vara fel - jag tror du är något spännande på spåren!
Att kvinnor får fel (flick-)efternamn i eftertiden är inte ovanligt, speciellt i USA har många svårigheter med att orientera sig riktigt i våra patronymikon. Jag har många exempel på det, också där felaktigheterna fäst sig i olika register, i dödsattester etc.
Du skall givetvis kontakta ägaren av familjeträdet du fann, det kan ju bli verkligt intressant. När du frågar om tips och generella råd, så är ju Minnesota en tacksam delstat att forska i. (Om det är där du kommer hamna i din forskning?)
Förutom väldigt många goda resurser på county-nivå du kan
finna här, finns också den ovanliga möjligheten att söka på alla dödsfall i delstaten från 1908-1996 hos
Minnesota Historical Society.
När det gäller råd, så är min erfarenhet att det lönar sig att vara noga med att systematisera alla uppgifter i tidslinjer, speciellt när det strömmar på uppgifter. Då är det också lättare att se var uppgifter är orimliga eller motstridande, och ger också en idé om var man kan sätta in stötarna för att lokalisera fler källor.
Slutar med att påminna om att folkräkningen 1870 är under indexering. Inget datum är satt för när detta arbete blir färdigt, men återkom gärna om några månader. Där är det ju också sannolikt att Niklas finns med.
Lycka till vidare,
Jan