ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Immigranter i USA  (läst 570 gånger)

2002-03-07, 23:46
läst 570 gånger

Egon Bosved

• Gäst
Nyss fann jag på emigrantskivan att min morfars faster, Matilda Fredrika Elvira Rickberg, 25 år, län A, utrest från Göteborg, 1872-11-01, till Boston. I 1880 års folkräkning i USA finns ingen Rickberg. Kanske är den inte fullständig, kanske har hon dött, eller helst har hon gift sig till ett annat efternamn. Då kan jag ha släkt i USA.

Så vad gör jag härnäst? Finns register där jag kan söka på alla 3 förnamnen, eller på Matilda och födelsedatum? Eller finns det någon bra hemsida där amerikanska släktforskare hjälper utlänningar, ungeför som vi hjälper amerikaner på RÖTTER?

Jag tror mig ha sett någonstans att det finns någon slags Rhode Island source. Hur fungerar den?

Hjälp mig gärna den 8 mars, dagen då jag fyller år - det blir liksom en slags present.

mvh Egon Bosved

2002-03-08, 11:27
Svar #1

Utloggad Bo Nordenfors

• Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5514
  • Senast inloggad: 2024-12-17, 19:44
    • Visa profil
Har tittat/sökt litet via www.ancestry.com och även via www.familysearch.com, men inget relevant.
Sån tur har du inte. Försök ta kontakt med någon frivillig på denna adress
http://www.raogk.org/massachu.htm

har själv blivit väl bemött i andra delstater, men man vara ytterst artig och inte ha bråttom!

2002-03-08, 14:54
Svar #2

Peter Karlsson / anbytarvärd (Peter)

• Gäst
Det finns en snarlik rubrik här under 'Metodfrågor': Emigrantforskning, USA med många inlägg.. -kanske finns redan någon bra information där..?

2002-03-09, 21:42
Svar #3

Peter Karlsson / anbytarvärd (Peter)

• Gäst
Då det lätt kommer in rena emigrantfrågor (numera flyttade) -som bör ställas under Anbytarforum: Källor: Emigrantkällor: här under denna rubrik där själva metodfrågorna är tänkta att diskuteras, så tycker jag nog det är bäst att inte ha flera diskussioner som handlar om metodfrågor kring USA-immigranter.
Därför hänvisar vi nu till befintlig diskussion om detta under denna rubrik: Hur gör jag? (Metodfrågor): Emigrantforskning, USA.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se